Prezentarea personală este ca prima scenă dintr-un film sau ca primele momente dintr-un meci – publicul își face rapid o idee despre ceea ce urmează. Maniera prezentării personale dictează începutul tuturor conversațiilor (și este deosebit de importantă când încerci să găsești un loc de muncă).
Cartea „Blink. Decizii bune în 2 secunde” a lui Malcolm Gladwell analizează această psihologie a gândirii rapide și a evaluărilor-fulger. O prezentare personală de impact stă la baza conversațiilor productive. S-a demonstrat că inconștientul intră în acțiune imediat ce întâlnim o nouă persoană și că trece ceva timp până când rațiunea să aibă suficiente informații pentru a ține pasul. Cu cât transmitem mai multe informații relevante către rațiunea interlocutorilor în prezentările personale, cu atât mai repede ambele rațiuni vor conveni asupra unei prime impresii corecte.
Modul în care te prezinți este fundamental când cauți un loc de muncă, indiferent că îți creezi o rețea de cunoștințe (online sau personal), că te prezinți prin e-mail sau că te întâlnești cu altcineva la un interviu. Perspectivele tale profesionale depind de ecoul pe care îl are prezentarea personală. Iată câteva aspecte din discursul de prezentare personală pe care le vom analiza:
Prezentările variază în funcție de situație și de aportul tău în fiecare conversație. Ce poți să spui despre tine la interviu, în așa fel încât interlocutorul să se întrebe: „Oare ce va urma?”
Ce se înțelege prin „prezentare profesională”? La începutul tuturor conversațiilor, ascultătorul trebuie să își facă o idee despre cine ești, cu ce te ocupi și de ce ar trebui să poarte o conversație cu tine. O prezentare profesională se concentrează pe motivele „de interes profesional” pentru care ar putea dori să discute cu tine. În capul său trebuie să se aprindă proverbialul beculeț.
S-ar putea să te poți prezenta în doar câteva propoziții scurte, dar, când ai atâtea de spus, aceste rânduri vor decide soarta primelor minute de conversație. S-ar putea ca interlocutorii să schimbe subiectul, dar ar fi ideal ca aceste prime schimburi de replici să curgă lin, în așa fel încât toți cei implicați să se deschidă.
Nu te lansa într-o tiradă. S-ar putea ca ceilalți să te întrerupă înainte să ajungi la argumentul tău principal. Arată-i interlocutorului că ești gata să asculți și să vorbești. Iată alte câteva considerente pentru o prezentare personală eficientă și demararea unei discuții productive:
Dacă prezentarea ta își ratează ținta, interlocutorii se vor întreba de ce s-au obosit să mai vină. Nu trebuie să se îndoiască că tu ești persoana cu care ar trebui să discute. Planifică prezentarea din timp și deschide o fereastră în lumea ta.
În această scurtă descriere despre tine, nu vei spune nimic din ce ai trecut cu caractere îngroșate în CV (sau în antetul lui). Interlocutorii îți știu funcția, așa că spune-le cu ce îi poți ajuta și de ce te afli acolo. Aici, vei veni cu informații concrete și te vei distinge de alți candidați.
Cum alegi experiența despre care vei vorbi în prezentarea ta personală? În toate porțiunile din experiența ta, sigur există și unele care să-i dea pe spate pe toți angajatorii. Trebuie să găsești ceva prin care îi convingi să ceară mai multe date. O prezentare personală reușită pregătește terenul pentru o conversație captivantă.
CV-ul tău trebuie să fie cu adevărat unic, așa că vei învălui în puțină magie ceea ce spui în prezentarea personală. Încearcă să fii diferit și să-i faci pe ceilalți să caute nenumăratele posibilități din interiorul tău.
La începutul unei conversații, poate nu crezi că e un aspect important. Însă, dacă există o informație care trebuie să rămână în prim-plan pe parcursul conversației, menționeaz-o în deschidere.
Conținutul prezentării personale este important, așa trebuie să-ți „simți” publicul. Dacă ești la un interviu, încearcă să evaluezi cultura corporativă și croiește formulări și relatări pe măsură. Dacă îți insulți interlocutorii din primele cuvinte, rezultatul va fi neplăcut.
Odată ce ai realizat o scurtă descriere despre tine, trebuie să închei această etapă în suspans și să-i pasezi mingea interlocutorului. Acesta va continua dialogul pe baza prezentării personale, iar conversația va curge liber.
Orice interviu este un prilej de stres, însă o prezentare personală meticuloasă și pertinentă te poate calma, dar și pregăti restul discuției. S-ar putea ca intervievatorul să înceapă el cu o întrebare, așa că va trebui să strecori argumentele tale de început în primele afirmații. Interviurile încep adesea cu o întrebare deschisă: „spuneți-mi câte ceva despre dvs.”.
Recrutor: „Spuneți-mi câte ceva despre dvs.” (apropo, ei îți cunosc numele!)
Candidat: „Bună ziua. Sunt un mecanic care a făcut o obsesie pentru mașinile clasice și care a înțeles cum să crească speranța de viață a unor modele rare, oricât de greu încercate ar fi fost. Mă interesează mai ales mașinile sport și am înființat cea mai mare asociație a reparatorilor de mașini sportive din Europa de Est. M-am ocupat de peste 3.000 de mașini de-a lungul carierei și am lucrat la toate mașinile sport la care v-ați putea gândi. Lista mea de clienți este invidiată de mulți din domeniu.”
Prezentările pe e-mail sunt uneori mai lungi decât cele verbale, deoarece destinatarul se așteaptă să citească mai mult decât ar asculta. Totuși, rămâi la obiect și folosește și un îndemn la acțiune incisiv. Dacă vrei să-ți deschidă CV-ul și scrisoarea de intenție, trebuie să aibă și un motiv bun pentru asta.
Stimată doamnă Stanciu,
Sunt managerul de brand care a preluat 25% din cota dvs. de piață pentru trei game de produse de top în ultimul an. Angajatorul meu anterior urmează o direcție strategică diferită, așa că mi s-a părut că este necesară o schimbare.
Inițiativele mele au determinat o creștere cu 2 milioane de euro a profitului (cu 22% pe an), iar două dintre campaniile mele au fost distinse cu mai multe premii în domeniu. Înțeleg că veți demara o analiză creativă a companiei și consider că sunt persoana care poate determina o schimbare și vă poate reconecta cu clienții dvs.
Cum ai putea avea o prezentare personală cât mai creativă? În primul rând, ce-i prea mult strică. Nu încerca să o faci pe deșteptul (sau deșteapta). Ascultătorul va avea de procesat multe impresii legate de aspectul și de limbajul tău corporal, așa că prezentarea personală trebuie să fie simplă și percutantă. Creativitatea vine mai târziu, odată ce i-ai captat atenția.
Majoritatea prezentărilor personale au loc prin telefon. Recrutorul trebuie să primească răspunsuri condensate care arată de ce ești potrivit pentru un rol, așa că cere-i întâi puțin context. Apoi, gândește la rece și folosește pârghiile corecte. Trebuie să arăți entuziasm față de job în prezentare sau s-ar putea să creadă că nu ți-l dorești cu adevărat.
Bună dimineața, sunt Bogdan Apetrei. Mă interesează funcția de manager de magazin postată pe site-ul dvs. Am fost manager de magazin de proximitate în ultimii șapte ani și m-am ocupat de magazine care au avut între trei și șase mii de coduri SKU, în special în zone din centrul civic. M-am ocupat de mai multe inaugurări de magazine noi pentru doi retaileri și consider că funcția aceasta ar fi ideală, dată fiind că și lanțul dvs. tocmai se lansează. Mi-ar face plăcere să vă trimit CV-ul dacă sunteți interesat.
Și dacă ai emoții la gândul că trebuie să faci o scurtă descriere despre tine? Ține nervozitatea sub control înainte de a întâlni pe cineva și de a te prezenta. Nu se știe dacă nu este tot o persoană anxioasă, așa că trebuie să fii pe cât de calm și încrezător posibil. Spune-ți că este interesată de ce ai de zis și răspunde deschis la ce are și interlocutorul de spus. Odată ce începeți o discuție propriu-zisă, nervozitatea va dispărea.
Partea bună a prezentării personale online este că îl poți trimite pe recrutor sau pe angajatorul potențial la bogăția de informații din profilul tău de LinkedIn. De aceea, prezentarea personală trebuie să fie incisivă și concisă. Dacă persoanei respective i se pare că a aflat ce avea de aflat, s-ar putea să nu mai facă clic. Principalul scop al acestei prezentări personale este ca ea să-ți vadă profilul de LinkedIn.
Stimată doamnă Boia,
V-am văzut anunțul pe LinkedIn legat de postul vacant și doream să-mi exprim interesul față de această funcție. Am lucrat timp de șapte ani ca asistent didactic într-o școală pentru copii cu nevoi speciale, iar acum caut primul meu post de învățător după ce am obținut calificările necesare. Sper că experiența și recomandările de pe profilul meu de LinkedIn v-ar putea interesa în această primă etapă; dacă da, mi-ar face multă plăcere să aflu mai multe despre post și să vă trimit CV-ul.
Și dacă totuși nu știi exact cum să te prezinți? Vei vedea că o discuție cu apropiații îți va fi de ajutor. Discută situația în care trebuie să oferi o prezentare personală, iar ei vor avea puțin context și te vor ajuta să te pui în cea mai bună lumină posibil. O altă perspectivă este mereu utilă.