Pentru cei care își caută un loc de muncă, un CV bine cizelat și impecabil redactat este ca o superputere.
Pe când alții urcă pe scara ierarhică pas cu pas, tu trebuie doar să-ți pui pelerina de supererou și să te avânți spre înălțimi la viteze supersonice. Acest ghid îți arată cum se completează un CV impresionant în câteva etape principale.
Iată-le pe cele 10 pe care le vom discuta în acest articol:
Notă despre autori: Modelele de CV care conving angajatorii de pe CVapp.ro au ajutat peste 5 milioane de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă să redacteze un document de excepție. Pentru noi, miza este să te ajutăm să-ți creezi o carieră de excepție, dar și să ai un drum cât mai comod și plăcut către jobul visat!
Imaginează-ți doi specialiști talentați, care au acreditări, abilități și experiență ieșite din comun. Singura diferență este că unul primește refuzuri constante din partea angajatorilor, iar sistemele de procesare automată a candidaților nici nu îl iau în seamă. Celălalt este chemat în fiecare săptămână la interviuri cu lideri din domeniu.
Care este diferența dintre ei? Poate legăturile, poate conjuncturile... Adesea, diferența este un CV excelent care face impresie. Marketingul este un atu și pentru specialiști, nu doar pentru companii. El arată că ești alegerea evidentă pentru postul respectiv.
Adesea, chiar și micile detalii contează.
Un prim aspect esențial: unde îți redactezi CV-ul?
Trecem direct la regula de aur, nu mai pierdem vremea.
Nu folosi editoare de text simple pentru a crea versiunea finală a CV-ului. Dacă nu te incomodează, le poți folosi pentru câteva ciorne, însă MS Word, Excel și alte programe similare pot crea o sumedenie de probleme și impedimente.
Printre ele:
- un proces de formatare care mănâncă mult timp și efort;
- alte sisteme nu pot citi datele din antet sau din subsolul paginii;
- designuri insipide și slabe, care se pierd printre alte CV-uri;
- formaturi care au un aspect diferit în alte programe;
- fișiere pierdute sau corupte etc.
Care e soluția, atunci?
Standardul acceptat pentru majoritatea CV-urilor este PDF-ul. Avantajele sunt clare în majoritatea cazurilor: un format universal care nu se schimbă, în orice l-ai vizualiza, și posibilitatea de a fi citite de majoritatea softurilor.
Folosește layouturi și instrumente create de profesioniști, aprobate de recrutori și verificate cu sisteme de triere a candidaților.
Folosește editoare de text antice, în care pierzi multe ore de muncă și sunt adesea incompatibile cu programele angajatorului.
Soluțiile de creare online a CV-ului sunt locul ideal în care poți genera CV-uri concise, aerisite și atrăgătoare în format PDF. Aceste softuri sau soluții web sunt special gândite să fie atuul perfect pentru CV-uri cu impact vizual, funcționalitate tehnică și conținut optimizat.
Dacă utilizezi un serviciu sau o platformă special creată pentru CV-uri, câștigi mult timp și eviți tot felul de probleme ascunse. Într-un creator de CV online, tu vezi exact ceea ce va vedea și responsabilul de angajări.
Caracterul vizual, modelele și primele impresii
Trăim într-o lume a imaginilor.Primele noastre impresii sunt mereu bazate pe estetică, simetrie și aspect exterior.
Ne alegem cu grijă hainele pentru interviu, dar de ce nu investim la fel de mult efort și în aspectul CV-ului? El este emisarul pe care îl trimitem către angajator înaintea oricărei întâlniri fizice și el creează acea primă impresie care va persista mult în memoria responsabilului de angajări.
Conform unui studiu realizat de TheLadders, recrutorii se uită în medie cam 6 secunde la un CV înainte de a trece la altul (așa cum am precizat în ghidurile și exemplele noastre pentru profesii anume). În acest scurt răstimp, în subconștientul lor se formează o decizie adesea bazată pe „lookul” CV-ului. Dacă este ordonat și atrăgător, responsabilul de angajări va presupune că ai o serie de trăsături de caracter pozitive.
Dacă adaugi pictograme în CV, atragi atenția asupra anumitor secțiuni și te distingi de concurenți.
Îți poți crea și tu propriile modele, însă, dacă nu ești designer profesionist, ar fi ideal să apelezi la o grafică testată deja în practică. Prin designul lor, modelele sugerează anumite trăsături și înclinații:ele pot sublinia creativitatea, angajamentul, disciplina și alte calități.
Folosește designuri și modele profesioniste care au fost optimizate în termeni de conținut, impact psihologic și percepție vizuală.
Pierde ore sau zile întregi pentru a crea designul/layoutul perfect de la zero, ca să-ți dai apoi seama că are probleme tehnice.
Modelele de pe CVapp.rosunt clasificate și dezvoltate pe baza acestor identități, putând fi adaptate la anumite profesii și domenii sau pur și simplu la situația indicată în anunț.
Iată un exemplu cu gama noastră diversă de modele concepute și testate și profesioniști:
Formate de CV: definirea structurii
Acum, că ne-am ocupat de partea grafică, trecem la magia textului. Structura de bază a textului din CV-uri depinde de conținut:
- Invers cronologic
- Funcțional
- Mixt.
Formatul invers cronologic nu este doar cel mai practicat, ci este și cel mai acceptat de diverși angajatori, din diferite domenii. Marele avantaj al unui CV invers cronologic este că are o structură simplă, inteligibilă și liniară.
Acesta îți expune experiența profesională de la cea mai recentă și până la cea mai veche. Cele mai recente roluri sunt și cele mai relevante. Este o structură excelentă dacă ai un istoric continuu și vrei să-ți expui cele mai importante posturi recente. Dar ce te faci dacă tocmai ai ieșit de pe băncile școlii sau ai un gol cam vizibil în istoricul profesional? Aici îți vin în ajutor formatele Funcțional și Mixt.
Sfat profesionist: Ordinea invers cronologică profită de capacitatea de atenție redusă și de programul încărcat al recrutorilor, arătându-le mai întâi cele mai impresionante și recente posturi ocupate. Profită de acele 6-7 secunde de vizibilitate!
Formatul funcțional al CV-ului se concentrează pe abilitățile tehnice și non-tehnice. Dacă tocmai ai terminat facultatea, ești debutant și nu ai experiență sau dacă vrei să te reprofilezi, formatul funcțional ar putea fi cel mai nimerit. În plus, poți să-ți căptușești CV-ul și cu niște proiecte din trecut, voluntariat, experiență în alte domenii etc.
Formatul mixt pune în egală măsură accentul pe abilități și pe experiența profesională relevantă, adresându-se astfel multor profesii tehnice și tehnologice (și nu numai). Multe CV-uri moderne au o secțiune de abilități extinsă în partea de sus, înaintea istoricului profesional invers cronologic, așa că poți să le consideri formate mixte.
Pentru un impact vizual, găsești un exemplu bun de structurare a CV-urilor mai jos.
Dacă te interesează mai multe detalii despre structurarea CV-urilor, îți recomandăm ghidul specializat de formate pentru CV, dar și articolele privind CV-urile funcționale și cronologice!
Secțiunile din CV: o listă cu detalii esențiale
Includerea sau excluderea anumitor secțiuni din CV provoacă adesea multe dileme.
Nu e de mirare, deoarece importanța lor depinde de profesia, domeniul și natura experienței tale. Tipurile de secțiune se împart în cele necesare și cele opționale. Pentru moment, să presupunem că folosești formatul Invers cronologic (se utilizează în peste 90% din CV-urile actuale).
Printre secțiunile necesare, le vom găsi adesea pe următoarele:
- Datele de contact și informațiile personale esențiale
- Profilul (Obiectivul profesional, secțiunea „Despre mine”)
- Istoricul profesional
- Abilitățile
- Educația
Secțiunile opționale ar putea fi:
- Realizările și reperele din carieră (adesea incluse în profil, proiectele sociale și munca de voluntariat)
- Premii, certificate și aderarea la anumite organizații
- Hobby-uri și interese
- Include cele mai importante secțiuni, care îți pun în lumină experiența profesională și au cele mai mari șanse să-ți impresioneze angajatorul.
- Stabilește care secțiuni contează în profesia ta. Doar apoi poți folosi spațiul liber rămas (dacă a mai rămas) pentru categoriile opționale.
- Include toate secțiunile posibile și extinde-ți CV-ul peste măsură.
- Include profiluri de pe rețelele de socializare cu poze de la petreceri. Dimpotrivă, trebuie să te rezumi la datele de contact esențiale, precum e-mailul, numărul de telefon și profilul de LinkedIn.
- Indică toate reperele sau activitățile, indiferent de spațiul disponibil (liceul, toate hobby-urile și interesele personale etc.)
- Include bursele de performanță sau media examenului de licență doar dacă angajatorul le cere sau dacă candidezi la un job de debutant.
Totuși, nici aceste reguli nu sunt bătute în cuie. Uneori, importanța anumitor secțiuni variază în funcție de locul de muncă respectiv. De exemplu, în ghidul nostru de CV pentru asistenți medicali, am subliniat faptul că apartenența la organizații profesionale și certificările sunt mai importante ca de obicei. Iată câteva întrebări importante pe care să ți le pui înainte să incluzi sau să ajustezi secțiunile:
- Îmi voi crește șansele de angajare?
- Voi lăsa o impresie pozitivă angajatorului?
- Este compatibil cu cerințele din anunț?
Chiar dacă CV-ul este cronologic, deciziile trebuie să fie funcționale și practice!
Profilul profesional: povestea ta, cu sublinierile tale
CV-urile sunt scrise sub imperativul conciziei, așa că unele ajung să pară insipide sau distante. Profilul profesional îți oferă șansa importantă de a adăuga un strop de culoare, vitalitate și personalitate în CV. Acesta îți demonstrează motivația și atitudinea pozitivă, insuflând puțină emoție în niște simple date.
- Scrie un profil cu caracter, cu fraze energice, verbe de acțiune și abilități tehnice/non-tehnice integrate în descrierea ta de specialist.
- Nu include fraze întortocheate – așa, profilul va fi concis, însă calitățile și realizările vor sări în ochi.
- Compune un profil prea sec sau divaga (nu scrie epopei întregi la persoana întâi).
- Uită să menționezi calități și realizări importante chiar de la început, punând cifre și contextualizând când este cazul.
Profilul trebuie să debordeze de energie și să-ți capteze atenția. Folosește verbe de acțiune și epitete percutante. Evită frazele lungi și întortocheate. Astfel, realizările și cifrele ies în evidență.
Unele ghiduri pun accentul pe obiectivul profesional, însă noi considerăm că profilul este un atu mai solid și mai larg acceptat.
Obiectivul poate avea rolul său în anumite situații (de exemplu, când nu ai experiență profesională sau vrei să-ți schimbi cariera.) Poți include un obiectiv în cadrul profilului, dar ar fi cam exagerat să numim această secțiune un „obiectiv”. Responsabilul de angajări înțelege că obiectivul tău este cel de a te angaja, altfel, de ce ai mai candida?
Experiența profesională: ce ai lucrat, când și unde
Dacă ai optat pentru formatul invers cronologic (recomandat pentru 9 din 10 profesii), această secțiune va fi coloana vertebrală a CV-ului propriu-zis.
Acesta nu este doar locul în care îți prezinți cele mai impresionante posturi anterioare, însă poți și să-l detaliezi pe fiecare în parte cu date, realizări și cifre importante care să creeze portretul unui specialist desăvârșit. Nu trebuie să incluzi întregul istoric profesional. Adaptează-ți precizările pentru a-ți impresiona viitorul angajator cu cea mai relevantă experiență pentru acest job anume. Astfel, CV-ul rămâne scurt, direct și concis.
Dacă poți da cifre, procentaje sau proiecte specifice care îți demonstrează productivitatea din trecut, nu ezita. Ai ajutat compania să facă economii? Ai participat la o inițiativă la nivel de companie? Ai condus o echipă de design? Poate ai crescut punctajul din recenziile utilizatorilor pentru un serviciu online. Recrutorilor le plac datele exacte.
Fiecare poziție trebuie descrisă aproximativ în următorul format:
- denumirea postului, numele companiei, locul;
- luna și anul în care ai început activitatea și ai încheiat-o;
- o listă cu trei-șase buline care arată pe scurt rezultatele și rolul tău la companie.
O idee excelentă ar fi să ai o listă sau un fișier separat cu tot ce consideri tu că sunt reperele, realizările, proiectele și cifrele din activitatea ta. Astfel, vei avea mereu la îndemână un arsenal de exemple convingătoare. Dacă nu te mulțumești cu atât, citește ghidul nostru special dedicat experienței profesionale.
Secțiunea de abilități: competențe și superputeri
Secțiunea de abilități este lista ta de trăsături profesionale, de abilități – de superputeri!
Aici se dă prima „testare a competențelor”. Aici, pragmatismul învinge, poate și mai mult ca în profil, deoarece recrutorii și sistemele automate îți vor evalua abilitățile pe baza unei liste specifice. Dacă lipsește ceva din lista de preferințe a responsabilului de angajări, sigur te va întreba în timpul interviului.
În plus, există anumite abilități tehnice (și uneori, chiar și abilități non-tehnice, vezi ghidurile pentru asistenți medicali sau profesori, de exemplu) care sunt indispensabile într-un post. Așadar, iată două sfaturi importante: ierarhizează informațiile și studiază cerințele din anunț! Descrie-ți abilitățile în aceleași cuvinte folosite de angajator în documentația postului.
Ai un spațiu limitat și s-ar putea să ai și multe abilități. Asigură-te că cele descrise (mai ales în partea de sus) sunt cele potrivite pentru fișa postului.
Chiar și cei mai versați profesioniști confundă abilitățile tehnice („hard”) cu cele non-tehnice („soft”), deoarece distincția dintre ele este cam neclară în anumite arii. Simplificând, abilitățile non-tehnice sunt cele specifice interacțiunilor interpersonale, inteligenței emoționale, organizării și leadershipului.
Abilitățile tehnice sunt mai practice și riguroase, fiind adesea cerințe obligatorii pentru un anumit post. De exemplu, un anumit limbaj de programare pentru un job de programator sau utilizarea unui tip de software pentru administratorii de birou. Ele au legătură cu sarcinile tale zilnice și acțiunile concrete.
Educația: dezvoltare și inteligență
Importanța secțiunii destinate educației variază de la o profesie și de la un domeniu la altul.
De exemplu, în ghidul nostru pentru web developeri, subliniem faptul că educația formală nu este un factor decisiv. Mulți developeri sunt autodidacți, într-o anumită măsură. Însă niciun CV nu este complet dacă nu are și o secțiune pentru educație, iar mulți angajatori chiar pun preț de o diplomă formală.
La fel ca în multe alte situații, nu există o abordare „universală” față de secțiunile dedicate educației. Profesiile precum cele de avocat, medic și cele științifice (chimist, biolog etc.) vor pune accent maxim pe educația formală. Ai putea și să incluzi publicații științifice într-un CV pentru unele dintre ele (în secțiunea Educație sau într-o categorie separată). CV-urile universitarilor vor conține probabil și o lungă listă de publicații academice.
Formatul invers cronologic nu este valabil doar pentru istoricul profesional. Educația trebuie să înceapă cu cele mai recente și impresionante realizări din domeniu.
Nu uita că, în epoca informațiilor și tehnologiilor mereu accesibile, educația poate include și certificate online, sesiuni de instruire, seminare și cursuri de specialitate etc. Pentru a înțelege cum poți prioritiza secțiunea, consultă ghidul nostru dedicat educației sau fă o incursiune în ghidurile și exemplele pentru profesii specifice.
Tehnologie și psihologie: verificările în ATS și recrutorii
Am discutat o bună parte dintre noțiunile fundamentale de care ai nevoie pentru a redacta un CV convingător și atractiv.
Au mai rămas însă două aspecte esențiale prin care CV-ul tău devine acea cheie care deschide toate ușile: interacțiunea cu sistemele de gestionare-triere a candidaților și înțelegerea unghiului din care îți vede un recrutor CV-ul.
În țările dezvoltate, sistemele de gestionare-triere (ATS) sunt deja omniprezente în rândul angajatorilor de dimensiuni mari și medii. Dat fiind numărul de candidaturi și angajați potențiali pe care trebuie să-i proceseze lunar, specialiștii umani n-ar putea ține pasul.
În loc să-și crească departamentele de recrutări la dimensiuni absurde, angajatorii folosesc aceste sisteme automate. Un ATS se ocupă de analiza, filtrarea (și uneori și punctarea) CV-ului pe baza cuvintelor-cheie. Acesta ți-ar putea și transforma CV-ul în alt format preferat de responsabilul de angajări.
Perspectivă statistică Un studiu efectuat de Preptel arată că, în general, 75% dintre CV-urile americane nu sunt niciodată văzute de alți oameni. Filtrele automate pot deveni o veritabilă gaură neagră, în care CV-urile intră și nu mai știe nimeni de ele. Prin urmare, ar trebui să înțelegi cum funcționează un ATS în eventualitatea în care este folosit de angajatorul tău.
Un bun argument pentru care ar trebui să favorizezi instrumentele online în locul editoarelor de text este acesta: ATS-urile sunt adesea foarte rigide. Ele îți procesează CV-ul printr-un algoritm specific. Un număr uriaș de CV-uri sunt eliminate astfel din start, și nu din cauza conținutului propriu-zis,ci din cauza erorilor de formatare, imaginilor, marginilor, graficii, problemelor tehnice din antet etc. De aceea este atât de important să folosești soluții testate care pot genera un CV „curat”, fără probleme de formatare.
Și totuși, cum îți filtrează și punctează CV-ul un sistem ATS? Simplu: pe baza cuvintelor-cheie definite de angajator, de responsabilul de angajări sau de parametri specifici jobului.
Există trei metode de selectare a cuvintelor-cheie: cunoștințele din domeniu, analiza manuală a anunțului și utilizarea „norilor” de cuvinte.
- Analizează anunțul și încearcă să înțelegi pe ce abilități sau aspecte să pui accentul
- Folosește instrumente de formatare online pentru a nu te respinge ATS-ul
- Documentează-te privind angajatorul
- Aplică-ți cunoștințele din domeniu
- Optează pentru formatul PDF
- Creează un CV care să poată fi citit și de oameni, și de sistemele automate
- Ignoră teste tehnologice precum ATS și ghidurile de formatare
- Folosește editoare de text simple din cauza cărora ATS te-ar putea respinge
- Trimite un CV universal fiecărui angajator, fără a ține cont de specificul companiei
- Introdu artificial prea multe cuvinte-cheie, în așa fel încât CV-ul să nu mai poată fi consultat de un cititor uman
Cunoștințele din domeniuse bazează pe experiența și cercetările făcute de tine. Te poți baza pe experiență sau poți consulta ghiduri specifice jobului. De exemplu, în ghidul nostru de CV pentru web developer, am subliniat ce abilități relevante, limbaje de programare și interese au fost în tendințe în ultimii ani. În ghidul de CV pentru asistenți medicali, am extras din statistici două abilități frecvent solicitate de angajatori pentru acest post.
O idee bună ar fi și să te documentezi puțin pe site-ul angajatorului. S-ar putea să găsești indicii privind valorile companiei, tipul de limbaj utilizat etc. Astfel de cunoștințe ar putea fi un atu indispensabil, prin care să arăți că ți-ai adaptat cu migală candidatura. CV-urile generice sunt un fenomen cu o frecvență îngrijorătoare.
Cerințele din anunț sunt o sursă vitală de cuvinte cheie pe care să le introduci în secțiunile CV-ului și cu care să treci de ATS. Anunțul precizează adesea cerințe esențiale și abilitățile non-tehnice necesare. Nu uita să le cauți și să le incluzi în textul CV-ului.
Dacă anunțul este prea vag sau prea greoi, nu-ți face griji, ai un aliat de nădejde: „norii” de cuvinte.Vei găsi rapid aceste instrumente utile pe Google (de ex. Wordle sau Worditout.com) și poți pur și simplu să inserezi textul anunțului în ele pentru a-i vedea terminologia.
În continuare, vom discuta latura umană a recrutărilor și ne vom opri asupra a două aspecte cruciale pentru modul în care îți vede un angajator CV-ul. În primul rând, trebuie să înțelegi ce avalanșă de CV-uri au de procesat unele companii. În cazul unora, câteva sute de CV-uri pentru un anunț sunt la ordinea zilei. Lasă pentru alții „somniferele” și textele insipide și generice. Nu trebuie nici să exagerezi (responsabilii de angajări adulmecă imediat CV-urile „umflate”) și nu folosi adjective pe care să nu le poți demonstra cu date concrete.
Ai grijă și de situațiile în care textul este prea timid – mai degrabă folosești un ton conversațional călduros.
Asigură-te că CV-ul spune o poveste, că îți arată latura umană și că bifează toate reperele profesionale importante. În plus, trebuie și să înțelegi că un angajator potențial își va pune întrebarea: „Cum se va integra această persoană în companie?” Încearcă să-ți vezi afirmațiile prin prisma unui viitor productiv în acea companie.
În al doilea rând, nu-i plictisi pe recrutori cu termeni tehnici. Toate profesiile au un jargon rezervat cunoscătorilor, însă nu toți recrutorii îl și cunosc. Evidențiază-ți abilitățile tehnice, însă ai grijă să le distanțezi (mai ales în profil) și precizează abilități non-tehnice și acele calități care te fac mai uman și te apropie de cititor.
Să includ și recomandări?
Fiecare CV trebuie să aibă secțiuni de profil, experiență profesională, educație și abilități, însă nu este la fel de clar dacă ar trebui și să incluzi recomandări de la angajatorii anteriori. Să intrăm puțin în detalii, totuși.
Dacă anunțul solicită recomandări în CV, atunci respectă cerința. Dacă nu se cer recomandări, nu înseamnă că nu ar fi un atu în candidatura ta.
E în interesul tău să folosești spațiul din CV pentru impact maxim, așa că iată câteva scenarii în care recomandările ar fi... recomandate.
- Dacă anunțul solicită expres recomandări.
- Dacă recomandările vin de la lideri din domeniu sau persoane cu înaltă vizibilitate.
- Dacă demonstrează cât de multe contacte ai în domeniu.
- Dacă ai mai puțină experiență și ți-a mai rămas spațiu în CV.
- Dacă ești nou în domeniu sau recomandările nu sunt relevante.
- Dacă nu ai reușit să ceri permisiunea celor care îți oferă recomandarea.
- Dacă ai trecut deja recomandările într-un formular online.
- Dacă îți convine mai mult să scrii „recomandări disponibile la cerere”.
Redactarea unei scrisori de intenție odată cu CV-ul
Când te gândești cum să scrii un CV, nu uita că un bun însoțitor pentru el ar fi și o scrisoare de intenție bine concepută.
De fapt, angajatorii solicită o scrisoare de intenție în majoritatea cazurilor. Și pe bună dreptate: există anumiți factori prin care o scrisoare de intenție diferă substanțial de un CV, dar îl și completează.
În primul rând, o scrisoare de intenție este un text liber prin care candidatul își poate cizela detaliile candidaturii. Prin ea, abordezi personal recrutorul, așa că poți să o adaptezi exact la rolul vizat, iar argumentele pe care le incluzi vor fi baza unui viitor interviu.
În fiecare frază a scrisorii de intenție, trebuie să răspunzi la întrebarea „de ce”. Deși CV-ul explică logica angajării tale, scrisoarea de intenție oferă o perspectivă axată mai mult pe sentimente și abordări personale.
Formatul scrisorii de intenție trebuie să urmeze structura oricărui argument convingător: în introducere, pregătești atmosfera; în textul principal, treci argumentele esențiale; în încheiere, adopți un ton optimist și un îndemn la acțiune. Diferențiază-te prin povestea ta, nu prin renunțarea la această structură larg acceptată.
Scrisoarea de intenție îți condensează cariera în 300-400 de cuvinte de text convingător și relevant. Viitorul tău șef trebuie să-și poată forma o imagine în minte, în care tu să fii integrat în planurile lui viitoare. Cu toți vrem să auzim o poveste bună, mai ales dacă ni se pare că ne regăsim în ea. Dacă ai fi în locul cititorului, tu ce ai vrea să citești?
Principalul aspect de care trebuie să te ocupi este impactul fiecărei fraze în parte. Felul în care îți evidențiezi realizările poate conta enorm de mult.
Iată câteva scenarii diferite pentru realizările incluse în scrisoarea de intenție:
- Creșterea vânzărilor sau profitului
- Economii de cost/optimizarea rezultatelor financiare
- Creșterea productivității și soluționarea problemelor
- Inovații și idei care au determinat schimbări majore
- Optimizări de proces și elaborări de proceduri
- Impact asupra dezvoltării colegilor
Scrisorile de intenție explică aspecte complexe din carieră într-un mod inaccesibil CV-urilor. Realizările fundamentale trebuie să se reflecte și în CV, și în scrisoare, însă acesteia din urmă îi poți insufla mai multă personalitate și emoție, dându-i șefului viitor un ghiont în direcția cea bună.
Arta revizuirii CV-ului
Odată ce ai trimis CV-ul către angajatorul potențial, butonul de „editare” a dispărut. Va fi citit de mulți oameni în procesul de selecție și toți vor presupune că ceea ce ai scris reflectă cele mai bune calități ale tale.
Când redactezi CV-ul, este esențial să cauți greșeli din neglijență și formulări leneșe, care apar în graba ta de a trimite candidatura.
Revizuirea unei secțiuni de text este un proces minuțios, demn de un chirurg. Fiecare cuvânt contează și trebuie să te gândești cum va fi perceput de cititor, nu doar cum sună în mintea ta.
Noi am creat un amplu ghid de specialitate privind revizuirea CV-ului. Chiar soarta candidaturii tale poate depinde de această revizie. Iată trei sugestii cu care probabil că nu toți candidații sunt la curent:
Citește-ți CV-ul cu voce tare. Deși structura fragmentată a CV-ului nu se pretează chiar la o redare verbală, trebuie totuși să citești fiecare frază și fiecare listă cu voce tare pentru a vedea cum „sună”. Noaptea e un sfetnic bun. Creativitatea noastră crește după ce ne detașăm puțin de o activitate. Probabil ți se pare tentant să trimiți candidatura imediat, însă nu strică să iei o pauză și să-ți vezi dosarul cu ochi noi. Punctele care se cer îmbunătățite vor fi imediat vizibile. Scoate-l la imprimantă. Ne-am obișnuit să citim rapid textele de pe ecrane digitale, însă citim puțin mai lent textele de pe hârtie. Scoate-ți CV-ul la imprimantă și citește-l la o cafea, vei avea parte de o nouă perspectivă.
CV-uri internaționale și CV-uri locale
Nu în ultimul rând, dacă vrei să te muți sau să cauți un job în străinătate, ține cont și de factorii geografici.
Fiecare regiune sau țară are un anumit specific etic, cultural și tehnic care determină reușita unui CV. Asia, Europa și Statele Unite diferă substanțial în unele privințe. O bună idee este să te documentezi privind țara în general și industria ta locală specifică. Găsește comunități de imigranți, evenimente de socializare și resurse online cu care să-ți extinzi cunoștințele.
- Documentează-te online privind țara aleasă
- Ia legătura (online sau offline) cu persoane care vorbesc limba ta și lucrează în domeniul tău
- Află dacă îți trebuie un CV extins sau unul concis („resume”)
- Ține cont de diferențele culturale și de stilul prezentării
- Caută exemple de CV-uri din zonă
- Folosește același CV pentru fiecare țară în care cauți un loc de muncă
- Ignoră cultura locală și normele profesionale și deontologice
- Presupune că lungimea și formatul CV-ului (vezi diferențele dintre CV și „resume”) sunt la fel peste tot
În general, tipurile de CV „geografice” adesea întâlnite sunt:
- CV internațional
- CV SUA
- CV britanic
- CV spaniol
- CV asiatic
- CV rusesc
Dacă îți cauți un loc de muncă în altă țară, va fi și mai important să precizezi clar ce naționalitate ai, ce viză și ce abilități lingvistice oferi. Nu sunt date importante dacă ai candida în țara ta, însă ele devin esențiale pentru CV-urile internaționale.
Dacă te interesează sfaturile profesioniste privind redactarea unui CV pentru o anumită regiune, consultă ghidul nostru privind tipurile de CV regionale: vei găsi toate categoriile de mai sus, dar și sugestii privind redactarea CV-ului pentru vorbitori de engleză ca limbă străină.
Ți-am oferit cele mai importante date pentru redactarea unui CV cu care să ai acces la oportunități excepționale, însă resursele noastre nu s-au epuizat!
Poți consulta ghidurile noastre cu secțiuni și subiecte suplimentare dacă simți că trebuie să perfecționezi aceste domenii.
Și nu uita să încerci toate funcțiile impresionante din soluția de creare a CV-urilor oferită de CVapp.ro. Vei economi timp și efort, iar CV-ul tău va face impresie!