Perspectiva unei schimbări de carieră ne sperie uneori, mai ales dacă nu știm exact și ce abilități transferabile am putea oferi. Însă, când stai să examinezi responsabilitățile specifice joburilor mai căutate, s-ar putea să vezi mai multe puncte comune decât te-ai aștepta. Mulți dintre noi facem trecerea între funcții aparent diferite pe parcursul carierei, așa că trebuie să ne extindem orizonturile de căutare. Deși experiența în domeniu are prioritate, în acest articol vom vedea cum poți pune în lumină anumite responsabilități care-ți dau un impuls la reconversia profesională. Ne vom axa pe vânzări, marketing și resurse umane, însă analiza se aplică și în domenii precum servicile medicale, IT și finanțe.
Responsabilitățile profesionale bine definite sunt esențiale din mai multe motive. Ele clarifică scopul activității și permit oamenilor să colaboreze mai eficient. Datorită limitelor impuse, nou-veniții își înțeleg rolul și adaugă valoarea activității. Managerii au un sistem prin care-și coordonează echipele și pot adăuga responsabilități suplimentare pe măsură ce angajații sunt pregătiți să se dezvolte. Fiecare companie propune o combinație ușor diferită de responsabilități pentru angajații săi. Un director de marketing dintr-un conglomerat industrial nu va avea aceleași sarcini ca un director de marketing din IT, dar rolurile rămân strâns legate.
În plus, funcțiile au și o anumită suprapunere. Un director de operațiuni ar putea trece la un rol administrativ, iar un manager de vânzări ar putea trece la marketing. Vei observa că există suficiente asemănări între următoarele exemple de responsabilități profesionale pentru ca o schimbare de carieră să fie posibilă în anumite circumstanțe.
Când cauți un nou loc de muncă, trebuie să analizezi fișa postului înainte de a-ți personaliza CV-ul și scrisoarea de intenție. Pot apărea diferențe subtile (dar importante) la fiecare rol în parte. Fiecare companie are o structură ușor diferită, iar responsabilitățile profesionale nu sunt niciodată împărțite exact la fel.
Nu strică să-ți analizezi propriile responsabilități atunci când candidezi la un nou job, însă și mai bine ar fi să te gândești la sarcinile celor din jur și la ce influență pozitivă ai putea avea asupra lor. S-ar putea vânzările B2B să fie esențiale pentru succesul unui anumit angajator – cum ți-ai putea lăsa amprenta cu experiența ta corporativă?
Iată zece roluri tipice regăsite la majoritatea angajatorilor corporativi. S-ar putea să te mire cât de mulți oameni trec de la unul la altul în timpul carierei. Te tentează ceva din listă?
Managerii financiari trebuie să înțeleagă fiecare segment al afacerii pentru a lua decizii optime. Poți obține calificări în domeniul financiar sau contabil și apoi poți trece în această funcție. Iată exemple:
Acești profesioniști analizează exact modul în care produsul sau serviciul lor se încadrează în nișa de piață, iar cercetările lor sunt orientate spre viitor. Exemple de responsabilități:
Managerii de vânzări sunt motorul multor companii. Datorită lor, produsele ajung din rafturi în coșul clienților și serviciile sunt prezentate în cea mai bună lumină. Cu puțin fler, și angajații din domeniile conexe pot intra în vânzări. Iată exemple de responsabilități:
Prin natura lor, consultanții în management trebuie să vadă o companie în ansamblu. Puțini oameni își încep cariera astfel; întâi lucrează în alte segmente înainte de a decide că preferă să ofere consultanță. Iată ce responsabilități ar putea avea:
Marketingul cere multă creativitate și experiență în optimizarea modului (și locului) în care se comunică mesajele. Nu poți învăța marketingul imediat, dar are puncte comune importante cu vânzările. Responsabilități tipice:
Rolul de asistent executiv este unul pe care îl regăsim la începutul sau sfârșitul unei cariere. Nu este de mirare ca un profesionist absolut să vrea să mai reducă ritmul și să schimbe direcția în carieră. Iată exemple de responsabilități profesionale:
Managerii de operațiuni conduc „sala motoarelor” în companie, iar, așa cum arată aceste exemple de responsabilități profesionale, poți face o reconversie profesională către acest post dacă ai o mentalitate practică și înțelegi bine activitatea:
Cei care lucreză în domeniul resurselor umane trebuie să aibă un anumit tip de personalitate, dar, deși o calificare specifică te-ar ajuta, unii trec pe acest rol și mai învață și din mers. Iată câteva atribuții ale specialiștilor în resurse umane:
Și în acest caz ai nevoie de mentalitatea potrivită. Dacă înțelegi produsul sau serviciul și vrei să ajuți clienții să facă alegerile corecte sau să te ocupi de reclamațiile lor, poți căpăta competențele necesare. Iată câteva responsabilități specifice:
Este important ca orice CV să includă realizări și experiență profesională, nu doar descrieri ale responsabilităților care ar putea fi copiate din fișa postului. Cuantifică-ți responsabilitățile și oferă-le context. Arată că ești cel mai bun în domeniul tău sub un anumit aspect. Dacă înțelegi responsabilitățile postului, deja poți să înțelegi mai bine dacă îți vine noul job ca o mănușă. În plus, trebuie să fii sincer cu tine însuți (și cu recrutorul) pentru a arăta cât de priceput ești la aceste sarcini. Nu este suficient să spui că ai experiență în aceste domenii. El vrea detalii.
Dacă CV-ul seamănă prea bine cu fișa postului, recrutorul va considera că nu există nimic substanțial în spatele acelor cuvinte generice. E un mod garantat de a ajunge printre cei respinși.
Când angajatorul elaborează o listă clar definită a responsabilităților profesionale pentru fiecare rol, își ajută angajații să își înțeleagă sarcinile și, în același timp, indică și ceea ce caută la noii recruți. Responsabilitățile se schimbă, evident, în funcție de setul de competențe al angajatului - dacă cineva poate să își asume mai multe sarcini, lista responsabilităților sale profesionale se va extinde, iar impactul va crește.