Se spune că un jurnalist este o mașinărie care transformă cafeaua în text. Programul e încărcat, salariul e mic, dar satisfacția e eternă.
Când vine vorba de un nou job, probabil faci parte dintre puținele categorii profesionale care nu trebuie convinse de necesitatea unei scrisori de intenție. Dacă ai candida la un post de jurnalist fără ea, ar fi ca și cum te-ai înscrie la Raliul Brașovului pe bicicletă.
În plus, un sondaj recent la care au participat recrutori a arătat că un motiv esențial în respingerea diverșilor candidați (indiferent de domeniu) a fost tocmai lipsa unei scrisori de intenție. Este o parte importantă a oricărei cereri de angajare, iar dacă, o treci cu vederea, te descalifici singur.
Stimate domnule Sântimbreanu,
După primirea Premiului Impact la Gala Premiilor UNITER, am înțeles efectul extraordinar al cuvintelor noastre asupra lumii fotbalulului și microbiștilor. Oamenilor le place să discute despre sport, dar le place și să citească opiniile altora și să vadă unde sunt divergențe.
Jurnaliștii sportivi îi ajută pe fani să retraiască momente magice prin cuvintele lor, iar cele 800.000 de vizualizări anuale ale articolelor mele de la Fotbalix îmi permit să sper că am lăsat o amprentă în lumea sportului. Într-un post de Senior Reporter la o publicație națională, aș putea aduce perspectivele mele inedite în fața unui public mai larg.
Ca fost fotbalist amator, am cunoscut multe dintre talentele actuale din sport. Pe baza relațiilor formate, am avut acces la poveștile din culise. Știm cu toții cum se înscrie un gol, însă emoțiile din spatele golului sunt uneori mai importante.
Înaintea carierei din jurnalist, am lucrat la departamentul de PR al unui club din Liga 1 timp de doi ani, unde am coordonat relațiile cu presa. Am fost primul angajat din postul respectiv care a crescut și consolidat prezența online a echipei.
Anexez un portofoliu cu cele mai apreciate articole scrise de mine și v-aș fi recunoscător pentru oportunitatea de a discuta despre pasiunea mea pentru fotbal la un interviu.
Cu stimă,
Mihai Brănean
Dacă lucrezi în presa scrisă, știi cât de mult contează structura: începi cu un rând care trezește interesul publicului, dezvolți ideea cu argumente și citate, apoi termini cu o încheiere de efect. O scrisoare de intenție are un eșafodaj similar:
Toate punctele de mai sus sunt mai mult niște repere invizibile. Scopul este un produs final care seamănă cu o poveste cursivă și clară despre experiența și pasiunea ta pentru jurnalistică.
Redactează o scrisoare de intenție concisă, pe o singură pagină, în care să arăți cum calitățile tale reflectă misiunea angajatorului. Schimbă ușor unghiul de abordare și mergi la nivelul personal, stabilind o legătură cu el. Scrie idei, nu fraze, și folosește verbe de acțiune, la fel ca într-un articol de ziar.
Ai nevoie de mai multă inspirație? Poți încerca exemplele de scrisori de intenție de pe site-ul nostru și câteva modele de scrisoare de intenție din domenii similare:
Secțiunile și structura scrisorii de intenție le pot pune probleme și celor mai versați scriitori, așa că noi ți-am pregătit un ghid general care te poate ajuta.
Dacă ai aruncat o privire peste resursele de mai sus, probabil că ai redactat deja antetul. E momentul să captivezi atenția cititorului cu introducerea.
Poți începe cu orice dorești, numai să nu îți „exprimi interesul” și să „candidezi la”. E deja evident. Ca în șapoul unui articol, folosește propoziții declarative, incitative și informative. Vino cu un detaliu interesant (și relevant) despre tine, periindu-te discret. Se acceptă și epitetele în doze mici.
Stimată doamnă Stan,
Cei 4 ani de jurnalism de investigație mi-au arătat că cititorii noștri vor să știe adevărul și au nevoie de cineva care să-l prezinte fără disimulări. Premiul care mi-a fost acordat de FHR anul trecut atestă acest fapt.
Ca licențiat în Științele Comunicării în cadrul UPT, îmi doresc să aplic la postul oferit de dumneavoastră pe platforma XYZJobs.ro. Posed o bogată experiență în domeniu și cunoștințe excelente de jurnalistică.
Mai sus ai văzut un exemplu și un contraexemplu. Pe lângă limbajul greoi din dreapta, o astfel de introducere păcătuiește și prin citarea unor date deja evidente: unele sunt deja în CV, iar angajatorul le știe pe restul. Scrisoarea de intenție nu face decât să dea substanță CV-ului, iar recapitularea secțiunii de Educație e inutilă. Spațiul ar fi mai bine folosit dacă ai vorbi de o realizare și ai cimenta-o cu niște date concrete și credibile.
Corpul scrisorii de intenție va acoperi două-trei paragrafe, cu o structură clar definită:
Începe cu câteva rânduri bine conturate, unde îți menționezi abilitățile și experiența cu care îi convingi pe cei interesați. Portretul tău profesional capătă primele tușe aici.
Ai nevoie de niște idei și nu știi de unde să începi? Te ajută reperele de mai jos:
Stimate domnule Sântimbreanu,
După primirea Premiului Impact la Gala Premiilor UNITER, am înțeles efectul extraordinar al cuvintelor noastre asupra lumii fotbalulului și microbiștilor. Oamenilor le place să discute despre sport, dar le place și să citească opiniile altora și să vadă unde sunt divergențe.
Până acum ai vorbit despre tine, acum trebuie să te raportezi la angajator. Probabil te-ai documentat deja și știi câte ceva despre orientarea și cititorii publicației, însă o metodă mai simplă ar fi și să arăți că te poți „alinia” la misiunea sa.
Îți vom demonstra cu un exemplu de la Digi24, care preia și o parte din ghidul BBC – și mai bine. La o privire în diagonală, vezi următoarele valori:
Ele sunt reperele pe care îți așezi și tu următoarele fraze. Cum le-ai putea însă adapta la situația ta? Hai să vedem.
Jurnaliștii sportivi îi ajută pe fani să retraiască momente magice prin cuvintele lor, iar cele 800.000 de vizualizări anuale ale articolelor mele de la Fotbalix îmi permit să sper că am lăsat o amprentă în lumea sportului. Într-un post de Senior Reporter la o publicație națională, aș putea aduce perspectivele mele inedite în fața unui public mai larg.
Ca fost fotbalist amator, am cunoscut multe dintre talentele actuale din sport. Pe baza relațiilor formate, am avut acces la poveștile din culise. Știm cu toții cum se înscrie un gol, însă emoțiile din spatele golului sunt uneori mai importante.
Înaintea carierei din jurnalist, am lucrat la departamentul de PR al unui club din Liga 1 timp de doi ani, unde am coordonat relațiile cu presa. Am fost primul angajat din postul respectiv care a crescut și consolidat prezența online a echipei.
La sfârșit, îi vei mulțumi cititorului pentru timpul acordat și îl rogi, mai direct sau mai discret, să te cheme la un interviu. Aici, îți arăți veleitățile de negociator-comunicator, iar tonul trebuie să denote încredere și ambiție, însă nu aroganță.
Nu uita de formula de încheiere, care e mai degrabă un pretext ca să-ți treci numele în clar la final. Mergi la sigur cu obișnuitul „Cu stimă”/„Cu respect”, nu e loc de excentricități aici.
Anexez un portofoliu cu cele mai apreciate articole scrise de mine și v-aș fi recunoscător pentru oportunitatea de a discuta despre pasiunea mea pentru fotbal la un interviu.
Cu stimă,
Mihai Brănean
Poate ești la început de drum și nu ai experiență directă? Poate ai lucrat în alt domeniu sau ești încă student? Nicio problemă, există câteva soluții: