Dacă vrei să demonstrezi că ești omul potrivit pentru un nou job, combinația dintre abilitățile din CV este cea care îl va convinge pe recrutor că trebuie să fii angajat. E ușor să definești și să faci dovada abilităților tehnice și non-tehnice (abilități „hard” și „soft”) printr-o realizare atent aleasă. Nu e destul să spui că ai o abilitate specială, ci trebuie și să arăți că o poți folosi cum trebuie.
Diferența dintre abilitățile „hard” și „soft”
Abilitățile tehnice (în engleză „hard skills”) sunt toate acele atuuri și cunoștințe practice și specializate de care ai nevoie pentru un loc de muncă. Abilitățile tehnice sunt cuantificabile și sunt deprinse de obicei învățând, lucrând sau perfecționându-te. Abilitățile tehnice din CV pot fi testate și sunt uneori verificate în procesul de angajare. De multe ori, aceste abilități „hard” au mai multe niveluri, pe care tu le poți prezenta în contextul realizărilor tale.
Abilitățile non-tehnice (în engleză „soft skills”) sunt de regulă aspecte ale personalității, stilului de lucru sau eficienței tale care nu se pretează așa ușor la măsurători sau cuantificări. Abilitățile non-tehnice sunt deosebit de importante în poziții de leadership sau în cele în care interacționezi cu clienții. Când ai doi candidați cu un istoric sau calități profesionale similare, abilitățile „soft” sunt cele care înclină balanța în favoarea viitorului angajat.
Exemple specifice de abilități tehnice și non-tehnice
Abilități tehnice (medic): chirurgie, îngrijire postoperatorie, medicină de urgență, diagnosticare.
Abilități non-tehnice (medic): managementul echipei, leadership, compasiune, empatie.
Abilități tehnice (agent de vânzări): Salesforce, dezvoltarea vânzărilor, calificarea clienților potențiali, pipeline management.
Abilități non-tehnice (agent de vânzări): comunicare, luarea deciziilor, concentrare, integritate, influențare.
Abilități tehnice (chelneriță): POS Restaurant, servicii clienți, managementul inventarului, bartending și preparare.
Abilități non-tehnice (chelneriță): atitudine pozitivă, competență, comunicare, muncă asiduă și responsabilitate.
Reguli esențiale pentru trecerea abilităților în CV
Cum descrii abilitățile în CV? Descrierea abilităților în CV nu se rezumă la doar câteva note aruncate în secțiunea cu abilități. Abilitățile rare pot necesita explicații, anumite abilități pot apărea constant și, în plus, cum te asiguri că abilitățile tale de top sunt cele mai vizibile?
1. Impresionează și demonstrează că ai un ansamblu de abilități rare
Dacă vrei să adoarmă recrutorul în fața CV-ului tău, trece aceleași abilități ca toți ceilalți candidați. Când o să citească sintagma „abilități de comunicare” pentru a zecea oară, în mintea lui vei fi aruncat în grămada de candidați obișnuiți.
2. Evită să repeți la nemurire aceleași abilități în CV
Dacă ai multe ocazii să-ți prezinți abilitățile, probabil crezi că repetiția îți va sublinia și aureola mesajul. Crede-mă că opusul e mai degrabă valabil. Chiar dacă folosești cuvinte diferite pentru a descrie aceeași abilitate din CV, trebuie să înțelegi că spațiul din CV este prea valoros ca să-l irosești astfel.
3. Asigură-te că abilitățile de top din CV sunt și cele mai vizibile
Tabelul de mai jos îți prezintă cele trei locuri în care să plasezi abilitățile în CV. Îți poți descrie abilitățile în fața angajatorului în mai multe moduri, însă, dacă sunt unele pe care ai vrea să le declami în cele patru zări, trebuie neapărat să le treci (descrii) în secțiunea cu abilități sau în profil.
Cele trei locuri în care să-ți prezinți abilitățile în CV
Secțiunea cu abilități. Deoarece o secțiune tipică cu abilități conține 6-7 abilități esențiale, numai cele mai rare și impresionante trebuie să ajungă în listă. Aici îți recomandăm să treci mai degrabă abilitățile tehnice, deoarece restul de non-tehnice vor transpărea din realizările din experiența profesională, dar și din profil. Îți sugerăm un raport de 2:1 în favoarea abilităților tehnice.
Experiența profesională. Uneori, abilitățile vorbesc de la sine dacă îți descrii realizările corect. Dacă spui că ai realizat economii de 15% la achizițiile anuale de echipamente, nu-ți mai plictisi cititorii și cu un pomelnic de abilități de negociere. Alege-ți cuvintele cu atenție și ai grijă la realitatea pe care o descriu.
Profilul. Secțiunea profilului conține cele mai importante 3-4 rânduri din CV și trebuie să fie căptușită cu abilități de top, atât descrise direct, cât și sugerate. Aici poți să repeți abilitățile mai rare aflate în secțiunea cu abilități – până la urmă, chiar vrei ca responsabilul de angajări să ajungă până la ea. Nu te teme să pui la bătaie artileria grea.
Sugestii prin care să-ți acordezi abilitățile la fișa postului
Nu strică să-ți cunoști publicul înainte să treci abilitățile în CV. Când candidezi la job și vrei să înțelegi cam cum ar reacționa publicul la abilitățile prezentate, ia în calcul trei surse principale: fișa postului, compania și domeniul.
Citește fișa postului ca să identifici cuvintele-cheie și tonalitatea potrivită. Cum sunt prezentate abilitățile în fișa postului? Există abilități obligatorii? Nu uita să indici și să-ți discuți abilitățile în CV la fel cum le prezintă și fișa postului. Aceasta nu este mereu redactată de responsabilul de angajări, însă el o va cunoaște și se va baza pe ea la interviu. Armonizează-ți abilitățile speciale din CV cu ceea ce ți se cere.
Top zece abilități pentru 10 domenii tipice
Derulează la dreapta pentru a vedea mai multe domenii.
educație | administrativ | medical | contabilitate și financiar | business și management | HoReCa | vânzări | imobiliare | retail | tehnic |
Munca în echipă | Servicii clienți | Munca în echipă | Servicii clienți | Adaptabilitatea | Abilități excelente în servicii clienți | Servicii clienți | Abilități de comunicare | Servicii clienți | Gândire analitică |
Abilități de comunicare | Multitasking | Abilități solide de comunicare | Leadership | Microsoft Office | Abilități de comunicare | Munca în echipă | Abilități de management al proiectelor | Învățare rapidă | Abilități de design |
Învățare rapidă | Abilități excelente de comunicare | Abilități de comunicare | Abilități de comunicare | Abilități de comunicare | Munca în echipă | Abilități de comunicare | Microsoft Office | Munca în echipă | Inginerie mecanică |
Abilități solide de organizare | Microsoft Office | Abilitatea de a lucra sub presiune | Adaptabilitatea | Servicii clienți | Servicii clienți | Învățare rapidă | AutoCAD | Abilități de comunicare | Managementul proiectelor |
Abilități excelente în servicii clienți | Învățare rapidă | Abilități excelente de comunicare | Abilitate de a coordona mai multe sarcini | Leadership | Abilitatea de a lucra sub presiune | Abilitatea de a lucra sub presiune | Adobe Photoshop | Abilitatea de a lucra sub presiune | Microsoft Office |
Servicii clienți | Abilități de comunicare | Servicii clienți | Abilități interpersonale | Abilități de comunicare interpersonală | Învățare rapidă | Adaptabilitatea | Munca în echipă | Adaptabilitatea | Mentalitate creativă |
Adaptabilitatea | Munca în echipă | Învățare rapidă | Microsoft Office | Abilitatea de a lucra sub presiune | Multitasking | Abilitate de a coordona mai multe sarcini | Multitasking | Abilitate de a coordona mai multe sarcini | Soluționarea problemelor complexe |
Abilități avansate sisteme computerizate | Abilitatea de a lucra sub presiune | Adaptabilitatea | Munca în echipă | Multitasking | Adaptabilitatea | Gestionarea eficientă a timpului | Servicii clienți | Gestionarea eficientă a timpului | Soluționarea creativă a problemelor |
Abilitatea de a lucra sub presiune | Abilități computere | Abilități leadership | Management | Munca în echipă | Abilitate de a coordona mai multe sarcini | Comunicarea | Abilități excelente de comunicare | Comunicarea | Munca în echipă |
Gestionarea eficientă a timpului | Adaptabilitatea | Abilitate de a coordona mai multe sarcini | Gestionarea timpului | Abilități de soluționare a problemelor | Abilități avansate de comunicare | Abilități computere | Abilitatea de a lucra sub presiune | Abilități computere | Abilități decizionale |
Top zece abilități pentru 10 profesii tipice
Derulează la dreapta pentru a vedea mai multe domenii.
învățător/profesor | servicii clienți | asistent-șef | contabil | stagiar | elev | asistent | student | elev liceu | asistent administrativ |
Munca în echipă | Servicii clienți | Promovarea drepturilor pacienților | Leadership | Abilități de colaborare în echipă | Abilități solide de organizare | Abilități de comunicare | Munca în echipă | Abilități solide de organizare | Abilități de asistență administrativă |
Abilități de comunicare | Munca în echipă | Abilități de colaborare în echipă | Abilități interpersonale | Atitudine motivată | Abilități excelente în servicii clienți | Munca în echipă | Servicii clienți | Abilități excelente în servicii clienți | Abilități de planificare |
Abilități excelente de comunicare | Abilități de comunicare | Abilități solide de comunicare interpersonală | Management | Munca în echipă | Abilități de comunicare | Abilitatea de a lucra sub presiune | Abilități de comunicare | Abilități avansate sisteme computerizate | Microsoft Office |
Adaptabilitatea | Învățare rapidă | Cunoștințe în domeniul terminologiei și procedurilor medicale | Recrutare | Onestitate și integritate | Munca în echipă | Servicii clienți | Învățare rapidă | Abilități de comunicare | Servicii clienți |
Managementul clasei | Abilitatea de a lucra sub presiune | Experiență traumatologie și UPU | Abilități de comunicare | Învățare rapidă | Abilități avansate sisteme computerizate | Adaptabilitatea | Adaptabilitatea | Munca în echipă | Abilități de editare și revizuire |
Gestionarea eficientă a timpului | Abilități computere | Gestionarea eficientă a timpului | Microsoft Office | Abilități de comunicare | Învățare rapidă | Învățare rapidă | Abilitatea de a lucra sub presiune | Învățare rapidă | Abilități de control al inventarului |
Învățare rapidă | Abilitate de a coordona mai multe sarcini | Munca în echipă | Microsoft Excel | Abilități de comunicare interpersonală | Servicii clienți | Abilitate de a coordona mai multe sarcini | Comunicarea | Abilități leadership | Planificarea evenimentelor |
Abilitatea de a lucra sub presiune | Adaptabilitatea | Munca în echipă | Gestionarea eficientă a timpului | Adaptabilitatea | Abilitatea de a lucra sub presiune | Comunicarea | Microsoft Office | Adaptabilitatea | Abilități de dictare |
Abilități computere | Gestionarea eficientă a timpului | Abilitatea de a lucra sub presiune | Munca în echipă | Microsoft Office | Adaptabilitatea | Gestionarea eficientă a timpului | Leadership | Atitudine amabilă și deschisă | Abilități de comunicare |
Planuri didactice și instruire | Microsoft Office | Abilități de comunicare | Abilitatea de a lucra sub presiune | Abilitatea de a lucra sub presiune | Gestionarea eficientă a timpului | Abilități leadership | Abilități computere | Multitasking | Gestionarea eficientă a timpului |