1. Creativitatea
Ești cumva un adevărat catalizator al inovației și creativității dintr-o echipă? Atunci, bravo ție, ai una dintre cele mai importante calități ale unui lider. Când colegii știu că pot veni cu idei dintre cele mai diverse în fața liderului, care să le verifice fezabilitatea, vor lua decizii mai îndrăznețe și vor sfida limitele concurenței.
2. Planificarea
Fixarea de obiective, parcurgerea reperelor și îndeplinirea obiectivelor sunt combustibilul perfect pentru o echipă ultraperformantă. Angajații ambițioși învață doar când sunt într-o evoluție continuă, așa că abilitățile de planificare îi mențin pe traseul profesional dorit. Liderii țin proiectele în mișcare cu abilitățile lor de facilitare și de soluționare a problemelor, iar managementul riscului îi ajută să se pregătească pentru inevitabilul neprevăzut.
3. Managementul resurselor umane
Managementul oamenilor are la bază gestionarea diferitelor personalități din jur și crearea unei echipe strânse, care să „tragă” în direcția corectă. Ai nevoie de un întreg ansamblu de abilități de leadership cu care să le oferi celor din jur suficient spațiu și oportunități să se dezvolte colectiv.
4. Adaptabilitatea
Un atribut esențial al liderilor este capacitatea de a accepta neprevăzutul și a se adapta când este cazul (sau chiar înainte să fie cazul). Dacă echipa a prins elan, schimbarea de direcție nu va fi simplă, însă, cu cât liderul este mai adaptabil, cu atât și oamenii săi vor fi mai capabili să treacă de la un obiectiv la altul.
5. Comunicarea
Transmiterea ideilor proprii și pe cele ale echipei către un public larg este esențială dacă vrei ca toți să-ți accepte viziunea și să privească în aceeași direcție. Relațiile se ameliorează, ostilitatea scade, iar ideile inovatoare încep să capete glas. Când gândurile altora sunt articulate clar, discursurile și comportamentele se modifică și se creează o atmosferă armonioasă și productivă.
6. Viziunea
Uneori, ai nevoie de gândire strategică pentru a gândi cu trei mutări înainte și a anticipa ceea ce va veni. Dacă reușești să vezi în ansamblu, te vei analiza și te vei întreba dacă ești pe drumul bun către acel finiș din viitorul îndepărtat. Această „clarviziune” analitică trebuie să fie cât mai ascuțită, iar tu trebuie să iei mereu pulsul pieței pentru a depista schimbările care ți-ar putea da un nou traseu.
7. Fermitatea
Liderii au și rolul de a pune ștampila pe decizii dificile, în care și decizia opusă pare la fel de valabilă. Cu greu vei găsi echipe în care consensul să fie perfect, așa că fermitatea este o abilitate de leadership esențială. Oamenii urmează liderii fiindcă au încredere în judecata lor, iar liderii șovăitori și nesiguri nu vor inspira pe nimeni.
8. Managementul schimbărilor
Înțelegerea schimbărilor, surmontarea rezistenței la schimbare și apoi implementarea schimbării formează un ciclu constant de reînnoire și reevaluare pentru orice lider. Abilitatea de leadership numită „managementul schimbărilor” cere o orientare solidă pe proces și capacitatea de a înțelege relațiile dintre diferite rotițe dintr-un sistem mai amplu.
9. Delegarea
Nu există șef care să poată face totul pe cont propriu și numai șefii incapabili încearcă așa ceva. Când nu-ți vezi capul de atâta muncă, trebuie să știi și cine e mai în măsură să se ocupe de ea (și cine ar avea de câștigat astfel). Unul dintre cele mai sigure moduri de a-ți atinge obiectivele este să delegi sarcinile dificile către alții și să îi îndrumi.
10. Influențarea
Pentru a-i influența eficient pe alții, trebuie să-i înțelegi și să le sondezi motivațiile în așa fel încât să-ți promovezi propria agendă. Persuasiunea dă rezultate când abordezi chestiunea din perspectiva lor, iar liderii de top își petrec mult timp analizându-și propria direcție din punctul de vedere al celor din jur.