1. Blog
  2. Carieră
  3. Exemple de responsabilități profesionale pentru joburi tipice
Scris de Paul DruryPaul Drury

Exemple de responsabilități profesionale pentru joburi tipice

11 minute de lectură
Exemple de responsabilități profesionale pentru joburi tipice
Când îți cauți un job, s-ar putea să te deruteze responsabilitățile din fișa postului. Locurile de muncă sunt foarte diferite, responsabilitățile la fel, așa că trebuie să citești printre rânduri.

Perspectiva unei schimbări de carieră ne sperie uneori, mai ales dacă nu știm exact și ce abilități transferabile am putea oferi. Însă, când stai să examinezi responsabilitățile specifice joburilor mai căutate, s-ar putea să vezi mai multe puncte comune decât te-ai aștepta. Mulți dintre noi facem trecerea între funcții aparent diferite pe parcursul carierei, așa că trebuie să ne extindem orizonturile de căutare. Deși experiența în domeniu are prioritate, în acest articol vom vedea cum poți pune în lumină anumite responsabilități care-ți dau un impuls la reconversia profesională. Ne vom axa pe vânzări, marketing și resurse umane, însă analiza se aplică și în domenii precum servicile medicale, IT și finanțe.

De ce sunt importante responsabilitățile profesionale?

Responsabilitățile profesionale bine definite sunt esențiale din mai multe motive. Ele clarifică scopul activității și permit oamenilor să colaboreze mai eficient. Datorită limitelor impuse, nou-veniții își înțeleg rolul și adaugă valoarea activității. Managerii au un sistem prin care-și coordonează echipele și pot adăuga responsabilități suplimentare pe măsură ce angajații sunt pregătiți să se dezvolte. Fiecare companie propune o combinație ușor diferită de responsabilități pentru angajații săi. Un director de marketing dintr-un conglomerat industrial nu va avea aceleași sarcini ca un director de marketing din IT, dar rolurile rămân strâns legate.

În plus, funcțiile au și o anumită suprapunere. Un director de operațiuni ar putea trece la un rol administrativ, iar un manager de vânzări ar putea trece la marketing. Vei observa că există suficiente asemănări între următoarele exemple de responsabilități profesionale pentru ca o schimbare de carieră să fie posibilă în anumite circumstanțe.

Sfat profesionist

Când cauți un nou loc de muncă, trebuie să analizezi fișa postului înainte de a-ți personaliza CV-ul și scrisoarea de intenție. Pot apărea diferențe subtile (dar importante) la fiecare rol în parte. Fiecare companie are o structură ușor diferită, iar responsabilitățile profesionale nu sunt niciodată împărțite exact la fel.

9 roluri și listele lor de responsabilități profesionale

Nu strică să-ți analizezi propriile responsabilități atunci când candidezi la un nou job, însă și mai bine ar fi să te gândești la sarcinile celor din jur și la ce influență pozitivă ai putea avea asupra lor. S-ar putea vânzările B2B să fie esențiale pentru succesul unui anumit angajator – cum ți-ai putea lăsa amprenta cu experiența ta corporativă? 

Iată zece roluri tipice regăsite la majoritatea angajatorilor corporativi. S-ar putea să te mire cât de mulți oameni trec de la unul la altul în timpul carierei. Te tentează ceva din listă?

Manager financiar

Managerii financiari trebuie să înțeleagă fiecare segment al afacerii pentru a lua decizii optime. Poți obține calificări în domeniul financiar sau contabil și apoi poți trece în această funcție. Iată exemple:

  • Întocmirea rapoartelor financiare și oferirea de consultanță financiară colegilor.
  • Coordonarea procesului de planificare a strategiei financiare cu analize periodice.
  • Monitorizarea sănătății și a traiectoriei financiare a organizației.
  • Analiza costurilor, inițiativelor de vânzări și măsurilor de performanță.
  • Supravegherea procesului bugetar pentru a sprijini dezvoltarea generală a activității.

Analist cercetare de piață

Acești profesioniști analizează exact modul în care produsul sau serviciul lor se încadrează în nișa de piață, iar cercetările lor sunt orientate spre viitor. Exemple de responsabilități:

  • Analiza pieței relevante pentru a identifica potențialele oportunități și riscuri.
  • Studierea obiceiurilor și comportamentelor clienților.
  • Prezentarea datelor privind preferințele clienților în diverse forme.
  • Colectarea datelor statistice pentru a sprijini planurile de dezvoltare ale companiei.
  • Formularea de planuri de cercetare a pieței și definirea segmentării clienților.
  • Organizarea studiilor calitative și cantitative.

Manager vânzări

Managerii de vânzări sunt motorul multor companii. Datorită lor, produsele ajung din rafturi în coșul clienților și serviciile sunt prezentate în cea mai bună lumină. Cu puțin fler, și angajații din domeniile conexe pot intra în vânzări. Iată exemple de responsabilități:

  • Atingerea obiectivelor de vânzări și profit prin lansarea unor inițiative de vânzări reușite.
  • Informarea echipei de produs cu privire la trenduri și moduri de stimulare a vânzărilor.
  • Rafinarea planului de afaceri pentru menținerea și creșterea cotei de piață.
  • Coaching și managementul performanței pentru echipa de vânzări per ansamblu.

Consultant în management

Prin natura lor, consultanții în management trebuie să vadă o companie în ansamblu. Puțini oameni își încep cariera astfel; întâi lucrează în alte segmente înainte de a decide că preferă să ofere consultanță. Iată ce responsabilități ar putea avea:

  • Gestionarea proiectelor pe termen scurt sau lung în cadrul unei organizații.
  • Contacte cu diverși actori implicați pentru a înțelege toate laturile activității.
  • Colectarea și analiza datelor pentru a obține informații utile.
  • Prezentarea constatărilor către liderii companiei și sugerarea de îmbunătățiri.

Manager de marketing

Marketingul cere multă creativitate și experiență în optimizarea modului (și locului) în care se comunică mesajele. Nu poți învăța marketingul imediat, dar are puncte comune importante cu vânzările. Responsabilități tipice:

  • Promovarea produselor și serviciilor companiei pe diferite canale.
  • Stimularea traficului și creșterea vânzărilor prin augmentarea notorietății mărcii.
  • Experimente cu mixul de marketing și plasarea anunțurilor.
  • Producerea de conținut într-o varietate de medii adresate clienților potriviți.
  • Analiza și optimizarea campaniile de marketing, atât online, cât și offline.
  • Monitorizarea cheltuielilor de marketing și obținerea randamentului maxim.

Asistent executiv

Rolul de asistent executiv este unul pe care îl regăsim la începutul sau sfârșitul unei cariere. Nu este de mirare ca un profesionist absolut să vrea să mai reducă ritmul și să schimbe direcția în carieră. Iată exemple de responsabilități profesionale:

  • Asistarea superiorului direct și colegilor său în activitățile zilnice.
  • Gestionarea ședințelor, organizarea conferințelor și coordonarea programelor.
  • Supervizarea planurilor de călătorie și cazare pentru deplasările de afaceri.
  • Pregătirea și formatarea prezentărilor și rapoarte pentru uz intern și extern.

Manager operațiuni

Managerii de operațiuni conduc „sala motoarelor” în companie, iar, așa cum arată aceste exemple de responsabilități profesionale, poți face o reconversie profesională către acest post dacă ai o mentalitate practică și înțelegi bine activitatea:

  • Coordonarea desfășurării operațiunilor într-un mod adecvat și rentabil.
  • Optimizarea sistemelor de management operațional, a proceselor și a bunelor practici..
  • Achiziționarea materialelor, planificarea inventarului și supravegherea eficienței în depozite.
  • Efectuarea controlului calității și monitorizarea KPI-urilor în producție.
  • Recrutarea, formarea și supervizarea personalului.

Specialist în resurse umane

Cei care lucreză în domeniul resurselor umane trebuie să aibă un anumit tip de personalitate, dar, deși o calificare specifică te-ar ajuta, unii trec pe acest rol și mai învață și din mers. Iată câteva atribuții ale specialiștilor în resurse umane:

  • Coordonarea formării și dezvoltării angajaților.
  • Gestionarea dosarelor angajaților, din punct de vedere juridic și operațional.
  • Elaborarea și actualizarea politicilor și procedurilor de resurse umane.
  • Ghidarea strategiei de resurse umane și de personal în funcție de obiectivele de afaceri.

Agent de servicii clienți

Și în acest caz ai nevoie de mentalitatea potrivită. Dacă înțelegi produsul sau serviciul și vrei să ajuți clienții să facă alegerile corecte sau să te ocupi de reclamațiile lor, poți căpăta competențele necesare. Iată câteva responsabilități specifice:

  • Consilierea clienților cu privire la problemele legate de produse sau servicii (soluționarea problemelor).
  • Procesarea tranzacțiilor clienților și menținerea evidenței activității.
  • Tratarea plângerilor în cadrul unui serviciu convenit.
  • Îndeplinirea obiectivelor operaționale pentru comunicarea telefonică și prin e-mail.

Trebuie să menționăm responsabilitățile profesionale în CV-uri?

Este important ca orice CV să includă realizări și experiență profesională, nu doar descrieri ale responsabilităților care ar putea fi copiate din fișa postului. Cuantifică-ți responsabilitățile și oferă-le context. Arată că ești cel mai bun în domeniul tău sub un anumit aspect. Dacă înțelegi responsabilitățile postului, deja poți să înțelegi mai bine dacă îți vine noul job ca o mănușă. În plus, trebuie să fii sincer cu tine însuți (și cu recrutorul) pentru a arăta cât de priceput ești la aceste sarcini. Nu este suficient să spui că ai experiență în aceste domenii. El vrea detalii.

Dacă CV-ul seamănă prea bine cu fișa postului, recrutorul va considera că nu există nimic substanțial în spatele acelor cuvinte generice. E un mod garantat de a ajunge printre cei respinși.

Aspecte principale

Când angajatorul elaborează o listă clar definită a responsabilităților profesionale pentru fiecare rol, își ajută angajații să își înțeleagă sarcinile și, în același timp, indică și ceea ce caută la noii recruți. Responsabilitățile se schimbă, evident, în funcție de setul de competențe al angajatului - dacă cineva poate să își asume mai multe sarcini, lista responsabilităților sale profesionale se va extinde, iar impactul va crește.

  • Înțelegi care sunt responsabilitățile profesionale care te atrag?
  • Există noi responsabilități profesionale pe care ai dori să le preiei?
  • Poți cuantifica realizările pentru fiecare dintre aceste atribuții profesionale?
  • Care responsabilități vor fi mai importante pentru următorul tău șef?
Construiește-ți CV-ul în 15 minute
Construiește-ți CV-ul în 15 minute
Folosește modele profesioniste de CV-uri testate în realitate, care aplică exact „regulile CV-urilor” cerute de angajatori.
Creează-mi CV-ul
Distribuie acest articol
Alte lecturi
Ajutor CV-uri5 minute de lectură
Cum să scrii un CV fără experiență + exemple (gratuite)
Cum să scrii un CV fără experiență + exemple (gratuite)
Ajutor CV-uri10 minute de lectură
Cum treci premiile într-un CV (cu exemple)
Cum treci premiile într-un CV (cu exemple)
Carieră9 minute de lectură
Renunțarea la job când nu ai găsit altul: un salt în necunoscut?
Renunțarea la job când nu ai găsit altul: un salt în necunoscut?
Ajutor CV-uri12 minute de lectură
Biodata, resume, CV: care este diferența?
Biodata, resume, CV: care este diferența?
Parcurge toate articolele
Acest site utilizează cookie-uri pentru a optimiza experiența utilizatorilor și a genera date analitice și de marketing. Prin utilizarea site-ului nostru, ești de acord cu toate cookie-urile în conformitate cu Politica privind cookie-urile și Politica de confidențialitate.
Acceptă cookie-uri