În ziua de azi, niciun produs și niciun serviciu nu ajunge prea departe fără o echipă de vânzări excepțională. Într-un CV, tu ești produsul. Cum reușești să te promovezi și să arăți că ești cea mai bună alegere?
Cu Cvapp.ro, totul devine mult mai simplu. Avem exemple de CV-uri pentru zeci de profesii și o soluție de creare a CV-urilor cu care te diferențiezi de restul concurenților, iar angajatorii te remarcă imediat.
Cum se face un CV de vânzări?
Când faci un CV de vânzări, primul pas este să înțelegi rubricile pe care le conține. Nimic mai simplu:
- antetul;
- profilul profesional;
- istoricul profesional;
- abilitățile;
- educația.
În vânzări, petreci mult timp discutând cu clienții în persoană, la telefon sau pe internet, însă, atunci când trebuie să scrii despre tine, conținutul trebuie să impresioneze. Dacă nu îți poți „vinde” calitățile, cum vei vinde produsul viitorului angajator?
Să începem cu câteva trucuri simple:
- Transformă-ți responsabilitățile din fișa postului în realizări. Nu înșirui doar ce ai făcut, ci explică felul în care ai ajutat brandul/angajatorul să se dezvolte.
- Ori de câte ori poți, folosește cifre și date concrete care să-ți cuantifice realizările.
- Optează pentru un model de CV profesionist care să atragă prin echilibrul dintre design și conținut informativ.
- Documentează-te despre angajator (pe LinkedIn, bloguri, site-uri) și sincronizează-ți exprimarea cu stilul său.
Optimizează pentru ATS
Poate ai mai auzit de ATS de la colegii din HR. Sistemul gestionează automat mai multe dimensiuni ale procesului de recrutare, însă, cel mai important, are și rolul de a filtra candidații pe baza cuvintelor-cheie din anunț. Mai exact, CV-ul tău va fi scanat și va fi punctat în funcție de măsura în care reproduce acele cuvinte-cheie din anunț. Încearcă să le redai și tu în CV, într-o formă sau alta.
Ca exemplu, iată câteva cuvinte-cheie dintr-un anunț postat pe internet:
- Obiective SMART
- Coordonarea echipelor
- Targeturi și KPI-uri
- Acțiuni și strategii
- Coaching și training
Alegerea formatului potrivit într-un CV de vânzări
În cazul profesiei tale (și al multor altora), formatul ideal este cel invers cronologic. Experiența se organizează pe rubrici, cu numele angajatorului și perioada angajării în titlu, și se merge în ordine inversă pe o perioadă de maximum 10-15 ani.
Dacă ai mai puțină experiență sau insiști să-ți treci abilitățile/educația în prim-plan, poți opta și pentru alte formate.
Include-ți datele de contact
Un antet clar, cu datele de contact corecte, este esențial pentru a trece în etapa următoare.
Iată ce vei scrie aici:
- Numele complet și funcția: prenume și nume, cu postul dorit mai jos.
- Adresă de e-mail profesională: o adresă de e-mail simplă și elegantă, pe un domeniu cunoscut.
- Număr de telefon: de preferat cel mobil, ca să fii ușor de contactat.
- Adresă fizică: doar orașul și județul dacă nu te aștepți la contacte scrise.
Renunță la alte date inutile, precum cele strict personale (data nașterii, starea civilă etc.).
- Ioana Antonesei
- Manager vânzări
- 0740897020
- [email protected]
- Ioana Antonesei
- Sales Manager Team Ultra
- +40.740.897.020
- [email protected]
Folosește profilul profesional (secțiunea „Despre mine”)
Angajatorii își fac o idee despre abilitățile tale de comunicare încă de la primele rânduri. Cum începi în forță un CV de vânzări?
Dacă folosești același limbaj clar și convingător pe care îl folosești și ca să-ți convingi clienții, deja ești cu un pas înainte. Totuși, asta nu e tot. Ai nevoie și de o realizare sau de niște cifre tangibile cu care să le fixezi atenția pe următoarele rânduri.
În plus, exprimă-te concis, fără subiect, cu fraze axate pe verbe și pe obiectul acțiunii, care justifică calificativele pe care ți le acorzi. Aici trebuie să oferi un instantaneu al carierei tale, fără însă a repeta neapărat istoricul profesional de mai jos.
Dacă vrei câteva idei în plus, îți recomandăm și modelul de CV pentru managerii de magazin sau cel pentru asistenții de vânzări.
Mai jos vei găsi exemple adaptabile de profiluri profesionale pentru CV-urile managerilor de vânzări cu grade diferite de experiență.
Manager de vânzări ambițios și energic cu 2 ani de experiență în impulsionarea vânzărilor și consolidarea relațiilor cu clienții. Contribui cu strategii de marketing inovatoare care au determinat creșterea cifrei de afaceri cu 15% a angajatorului anterior în primul meu an de activitate. Accent pe munca în echipă și analiza de piață pentru a crea un colectiv de vânzări dinamic.
Manager de vânzări dinamic și axat pe rezultate, cu peste 5 ani de experiență în coordonarea echipelor performante. Istoric dovedit de depășire a țintelor în vânzări și de creștere a cotei de piață cu 25%. Specializat în crearea de planuri strategice și consolidarea relațiilor cu clienții pentru atingerea obiectivelor de business.
Manager de vânzări dinamic și orientat spre rezultate, cu peste 8 ani de experiență în conducerea echipelor de vânzări performante. Palmares de succese marcate prin creșterea vânzărilor anuale cu 25% și optimizarea performanțelor echipei cu 30% prin inițiative strategice. Angajament în oferirea unor servicii excepționale și atingerea obiectivelor pe o piață competitivă.
Prezintă-ți experiența în vânzări: un bun la purtător
Experiența se prezintă în ordine invers cronologică, în rubrici cu subtitluri în care treci angajatorul și perioada angajării. Entuziasmul și angajamentul tău trebuie să transpară în fiecare rând.
Arată că poți acoperi fiecare etapă a ciclului de vânzări și că poți manifesta diferite comportamente adaptate. Selecționează aspecte din trecut care s-ar potrivi mai bine la angajatorul actual. Va trebui și să arăți că ai adoptat printre primii tehnici de vânzări noi (asistenți AI, de exemplu?). Nici rețelele de socializare nu trebuie să lipsească de aici.
Nu în ultimul rând, discută nu în termeni de responsabilități, ci de realizări. Mai jos vom sublinia diferența dintre ele.
Responsabilități:
- Depășirea obiectivelor de vânzări trimestriale
- Implementarea programelor de formare
- Coordonarea lansărilor de produs
Realizări:
- Depășirea constantă cu aproximativ 20% a obiectivelor de vânzări trimestriale, contribuind la creșterea cu 300.000 € a cifrei de afaceri
- Implementarea unui nou program de formare care a crescut productivitatea echipei de vânzări cu 30%
- Coordonarea lansării unui nou produs, cu o cotă de penetrare a pieței de 40%
Manager vânzări la Estmag, București
Iulie 2022 — Prezent
- Contribuții la creșterea cu 25% a veniturilor din vânzări pe parcursul a 2 ani
- Monitorizarea interacțiunilor cu clienții și a datelor din vânzări în Dynamics 365
- Crearea de obiective de vânzări prin prognoze ale cotei de vânzări anuale și proiecții ale volumului de vânzări
- Monitorizarea eficientă a concurenței și ajustarea corectă a costurilor pe baza cererii și ofertei
- Elaborarea studiilor de concurență și a strategiilor de detașare a companiei de competitiori
Manager vânzări la Foresale, București
Iunie 2018 — Iunie 2022
- Managementul eficient al conturilor-cheie, care a determinat o rată de retenție a clienților de 95%
- Eficientizarea proceselor de vânzări din segment, cu o reducere de 15% a ciclului de vânzări și creșterea eficienței per ansamblu
- Analiza datelor și tendințelor din vânzări cu Salesforce Einstein pentru identificarea oportunităților de dezvoltare, cu lansarea a trei noi linii de produs care au generat peste 200.000 € profit
- Monitorizarea performanțelor pentru 5 membri ai echipei de vânzări și consolidarea motivației în echipă
Consultant vânzări la Texal, Iași
Septembrie 2016 — Mai 2018
- Oferirea de asistență pentru clienți la cele mai înalte standarde
- Verificarea prețurilor și a promoțiilor
- Preluarea și soluționarea întrebărilor și preocupărilor clienților
Cum se face un CV de vânzări fără experiență
Poate ești încă la început de drum, dar vrei să faci pasul spre vânzări? Nicio problemă, există și aici câteva strategii.
În primul rând, concentrează-te pe abilitățile transferabile. De exemplu, dacă ai mai lucrat ca asistent administrativ, deja ai abilități de coordonare și comunicare, esențiale în viitorul tău rol. Și aici, încearcă să vii cu niște realizări concrete care par promițătoare pentru viitorul job (de ex. creșterea gradului de satisfacție a clienților în evaluări).
Pune accentul pe educație și pe dezvoltarea personală. Arată că vrei să-ți croiești un drum și că vei lupta pentru el. Dacă ai în portofoliu și muncă de voluntariat, ea arată implicare și pasiune pentru un domeniu în care materia de lucru sunt chiar oamenii.
Precizează principalele abilități care te recomandă în vânzări
Sunt nenumărate situații în care abilitățile îți vor fi solicitate: conferințe, ședințe, prezentări și e-mailuri. Ai ce-ți trebuie? Nu le puncta doar într-o listă separată din CV, ci asigură-te și că istoricul tău și profilul le demonstrează și le reflectă.
Combină abilitățile „hard” (cele tehnice și mai ales digitale) și cele „soft” ( non-tehnice). Poate ți se pare că ultimele primează în vânzări, dar angajatorii caută și experți în prognoze, în CRM (de ex. Salesforce) și alte procese sistematizate de vânzare. Pe de altă parte, nu ignora abilitățile ce țin de mentorat, relaționare și negociere.
Iată o listă de abilități tipice în domeniu:
- Software CRM
- Analiza datelor
- Prognoze
- Cunoștințe de produs
- Negociere
- Managementul bugetului
- Alocarea resurselor
- Studii de piață
- Prezentări
- Strategii de vânzare
- Leadership
- Adaptabilitate
- Managementul timpului
- Spirit de echipă
Iată cum le-ai putea corela cu textul propriu-zis din CV:
- Negociere: prezintă o situație specifică în care ai depășit rezistența clientului sau ți-ai convins superiorii de validitatea unui proiect.
- Spirit organizatoric: arată cum ai dus la bun sfârșit un proiect în ciuda presiunilor de buget și timp.
- Leadership: arată cum ți-ai condus echipa și ai implementat strategii eficiente, cu rezultate cuantificabile.
Mai citește o dată anunțul de angajare pentru a vedea cum adaptezi secțiunea de abilități la nevoile angajatorului.
Detaliază-ți educația și certificările relevante în vânzări
Secțiunea dedicată educației n-ar trebui să ridice mari probleme. Trece-ți diplomele de licență și de masterat și nu uita nici de eventuale certificări/workshopuri/webinare. Accentul trebuie să fie pus pe dezvoltarea profesională.
Dacă ai o educație deosebită, ai putea și să o treci în fața experienței profesionale. Folosește formatul de CV funcțional în acest scop.
Diplomă de licență în Economia comerțului, turismului și serviciilor, FEAA, Universitatea „Al. I. Cuza”, Iași
Septembrie 2013 — Iunie 2016
Alege corect aspectul și designul CV-ului de vânzări
Când expui un produs, te gândești mereu care latură va fi văzută întâi de client și care l-ar atrage mai mult. Și în CV-ul de vânzări, va trebui să vezi pe ce reușite pui accent și cum îl structurezi în așa fel încât să fie memorabil, fără alte exagerări.
Nu trebuie să încerci doar să saturezi documentul cu cât mai multe informații posibil și nici să trișezi micșorând fontul. Produsul final trebuie să fie aerisit, concis și ușor de citit, ghidându-l pe cititor către părțile cu adevărat importante. Limitează culorile și nu alterna excesiv fonturile.
Când alegi modelul de CV, caută unul cu contururi clare și un antet distinctiv. Dacă ne întrebi pe noi ce am alege, ți-am recomanda modelul Dublin.
Exemplu de CV vânzări în format textual simplu
Profil
Manager de vânzări dinamic și orientat spre rezultate, cu peste 8 ani de experiență în conducerea echipelor de vânzări performante. Palmares de succese marcate prin creșterea vânzărilor anuale cu 25% și optimizarea performanțelor echipei cu 30% prin inițiative strategice. Angajament în oferirea unor servicii excepționale și atingerea obiectivelor pe o piață competitivă.
Istoric profesional
Manager vânzări la Estmag, București
Iulie 2022 — Prezent
- Contribuții la creșterea cu 25% a veniturilor din vânzări pe parcursul a 2 ani
- Monitorizarea interacțiunilor cu clienții și a datelor din vânzări în Dynamics 365
- Crearea de obiective de vânzări prin prognoze ale cotei de vânzări anuale și proiecții ale volumului de vânzări
- Monitorizarea eficientă a concurenței și ajustarea corectă a costurilor pe baza cererii și ofertei
- Elaborarea studiilor de concurență și a strategiilor de detașare a companiei de competitiori
Manager vânzări la Foresale, București
Iunie 2018 — Iunie 2022
- Managementul eficient al conturilor-cheie, care a determinat o rată de retenție a clienților de 95%
- Eficientizarea proceselor de vânzări din segment, cu o reducere de 15% a ciclului de vânzări și creșterea eficienței per ansamblu
- Analiza datelor și tendințelor din vânzări cu Salesforce Einstein pentru identificarea oportunităților de dezvoltare, cu lansarea a trei noi linii de produs care au generat peste 200.000 € profit
- Monitorizarea performanțelor pentru 5 membri ai echipei de vânzări și consolidarea motivației în echipă
Consultant vânzări la Texal, Iași
Septembrie 2016 — Mai 2018
- Oferirea de asistență pentru clienți la cele mai înalte standarde
- Verificarea prețurilor și a promoțiilor
- Preluarea și soluționarea întrebărilor și preocupărilor clienților
Educație
Diplomă de licență în Economia comerțului, turismului și serviciilor, FEAA, Universitatea „Al. I. Cuza”, Iași
Septembrie 2013 — Iunie 2016
Abilități
- Software CRM
- Analiza datelor
- Prognoze
- Strategii de vânzare
- Comunicare interpersonală
- Strategii de dezvoltare
Profită de un avantaj competitiv: folosește creatorul nostru de CV-uri, fă-ți viața mai ușoară și mergi direct la interviu!