Se spune că un jurnalist este o mașinărie care transformă cafeaua în text. Programul e încărcat, salariul e mic, dar satisfacția e eternă.
Când vine vorba de un nou job, probabil faci parte dintre puținele categorii profesionale care nu trebuie convinse de necesitatea unei scrisori de intenție. Dacă ai candida la un post de jurnalist fără ea, ar fi ca și cum te-ai înscrie la Raliul Brașovului pe bicicletă.
În plus, un sondaj recent la care au participat recrutori a arătat că un motiv esențial în respingerea diverșilor candidați (indiferent de domeniu) a fost tocmai lipsa unei scrisori de intenție. Este o parte importantă a oricărei cereri de angajare, iar dacă, o treci cu vederea, te descalifici singur.
Exemplu complet de scrisoare de intenție pentru jurnaliști
Stimate domnule Sântimbreanu,
După primirea Premiului Impact la Gala Premiilor UNITER, am înțeles efectul extraordinar al cuvintelor noastre asupra lumii fotbalulului și microbiștilor. Oamenilor le place să discute despre sport, dar le place și să citească opiniile altora și să vadă unde sunt divergențe.
Jurnaliștii sportivi îi ajută pe fani să retraiască momente magice prin cuvintele lor, iar cele 800.000 de vizualizări anuale ale articolelor mele de la Fotbalix îmi permit să sper că am lăsat o amprentă în lumea sportului. Într-un post de Senior Reporter la o publicație națională, aș putea aduce perspectivele mele inedite în fața unui public mai larg.
Ca fost fotbalist amator, am cunoscut multe dintre talentele actuale din sport. Pe baza relațiilor formate, am avut acces la poveștile din culise. Știm cu toții cum se înscrie un gol, însă emoțiile din spatele golului sunt uneori mai importante.
Înaintea carierei din jurnalist, am lucrat la departamentul de PR al unui club din Liga 1 timp de doi ani, unde am coordonat relațiile cu presa. Am fost primul angajat din postul respectiv care a crescut și consolidat prezența online a echipei.
Anexez un portofoliu cu cele mai apreciate articole scrise de mine și v-aș fi recunoscător pentru oportunitatea de a discuta despre pasiunea mea pentru fotbal la un interviu.
Cu stimă,
Mihai Brănean
Secțiunile scrisorii de intenție pentru jurnaliști
Dacă lucrezi în presa scrisă, știi cât de mult contează structura: începi cu un rând care trezește interesul publicului, dezvolți ideea cu argumente și citate, apoi termini cu o încheiere de efect. O scrisoare de intenție are un eșafodaj similar:
- Antetul scrisorii de intenție. Sunt suficiente prenumele și numele, telefonul și adresa de e-mail (plus cea fizică în formă simplă). Designul contează cel mai mult aici, fiindcă trebuie să ai un antet memorabil, iar un strop de culoare nu strică.
- Formula de salut. Discuți cu o persoană reală, nu cu un concept filosofic. Știi numele recrutorului? Trece-l aici, ca să știe că te-ai interesat. „Stimate domnule/Stimate doamnă” sunt cele mai potrivite.
- Introducerea. Un prim paragraf percutant, în care faci prima mutare și îți seduci cititorul.
- Cuprinsul scrisorii de intenție. Aici intri în fondul argumentației tale: două-trei paragrafe cu date concrete și argumente solide.
- Încheierea. Termină totul pe un ton ambițios, dar nu arogant. Aici plasezi un discret „îndemn la acțiune”, unde arăți că aștepți să fii chemat/ă la interviu.
- Formula de final. Folosește o formulă profesionistă și trece-ți și numele complet.
Toate punctele de mai sus sunt mai mult niște repere invizibile. Scopul este un produs final care seamănă cu o poveste cursivă și clară despre experiența și pasiunea ta pentru jurnalistică.
Redactează o scrisoare de intenție concisă, pe o singură pagină, în care să arăți cum calitățile tale reflectă misiunea angajatorului. Schimbă ușor unghiul de abordare și mergi la nivelul personal, stabilind o legătură cu el. Scrie idei, nu fraze, și folosește verbe de acțiune, la fel ca într-un articol de ziar.
Ai nevoie de mai multă inspirație? Poți încerca exemplele de scrisori de intenție de pe site-ul nostru și câteva modele de scrisoare de intenție din domenii similare:
Secțiunile și structura scrisorii de intenție le pot pune probleme și celor mai versați scriitori, așa că noi ți-am pregătit un ghid general care te poate ajuta.
Dacă ai aruncat o privire peste resursele de mai sus, probabil că ai redactat deja antetul. E momentul să captivezi atenția cititorului cu introducerea.
Introducerea scrisorii de intenție pentru jurnaliști
Poți începe cu orice dorești, numai să nu îți „exprimi interesul” și să „candidezi la”. E deja evident. Ca în șapoul unui articol, folosește propoziții declarative, incitative și informative. Vino cu un detaliu interesant (și relevant) despre tine, periindu-te discret. Se acceptă și epitetele în doze mici.
Stimată doamnă Stan,
Cei 4 ani de jurnalism de investigație mi-au arătat că cititorii noștri vor să știe adevărul și au nevoie de cineva care să-l prezinte fără disimulări. Premiul care mi-a fost acordat de FHR anul trecut atestă acest fapt.
Ca licențiat în Științele Comunicării în cadrul UPT, îmi doresc să aplic la postul oferit de dumneavoastră pe platforma XYZJobs.ro. Posed o bogată experiență în domeniu și cunoștințe excelente de jurnalistică.
Mai sus ai văzut un exemplu și un contraexemplu. Pe lângă limbajul greoi din dreapta, o astfel de introducere păcătuiește și prin citarea unor date deja evidente: unele sunt deja în CV, iar angajatorul le știe pe restul. Scrisoarea de intenție nu face decât să dea substanță CV-ului, iar recapitularea secțiunii de Educație e inutilă. Spațiul ar fi mai bine folosit dacă ai vorbi de o realizare și ai cimenta-o cu niște date concrete și credibile.
Cuprinsul scrisorii de intenție pentru ziariști
Corpul scrisorii de intenție va acoperi două-trei paragrafe, cu o structură clar definită:
- O descriere a abilităților și experienței în publicistică.
- O pledoarie pentru compatibilitatea ta cu instituția respectivă și integrarea ta în echipă.
- O încheiere prin care te implantezi bine în mintea recrutorului și nu mai pleci de acolo (cel puțin până la interviu).
- Un îndemn elegant la acțiune care îl face pe cititor să spună „de ce nu?”.
Primul paragraf din cuprins: ia cuvântul
Începe cu câteva rânduri bine conturate, unde îți menționezi abilitățile și experiența cu care îi convingi pe cei interesați. Portretul tău profesional capătă primele tușe aici.
Ai nevoie de niște idei și nu știi de unde să începi? Te ajută reperele de mai jos:
- Cifre și date. Oricât de bine ai scrie, nimeni nu te crede pe cuvânt. Vino cu câteva date clare (ani, cifre de vânzări, distincții). Le poți relua mai creativ și pe cele din CV.
- Experiență. O mică ocheadă către trecut îți dă credibilitate. Nu ai apărut din senin la poarta ziarului.
- Educație. Merită menționată, mai ales dacă ai în palmares și anumite distincții/realizări.
- Abilități. Acestea sunt pilonii pe care îți ridici și CV-ul, și scrisoarea de intenție. Gândește-te la cele din CV și brodează pe marginea lor și aici.
- Munca în echipă. De scris, vei scrie singur, însă dincolo de pagina din fața ta, va trebui să te înțelegi cu personalități foarte diferite. Arată că știi cum să faci asta.
Stimate domnule Sântimbreanu,
După primirea Premiului Impact la Gala Premiilor UNITER, am înțeles efectul extraordinar al cuvintelor noastre asupra lumii fotbalulului și microbiștilor. Oamenilor le place să discute despre sport, dar le place și să citească opiniile altora și să vadă unde sunt divergențe.
Al doilea paragraf: trecut și viitor (calități vs. misiune)
Până acum ai vorbit despre tine, acum trebuie să te raportezi la angajator. Probabil te-ai documentat deja și știi câte ceva despre orientarea și cititorii publicației, însă o metodă mai simplă ar fi și să arăți că te poți „alinia” la misiunea sa.
Îți vom demonstra cu un exemplu de la Digi24, care preia și o parte din ghidul BBC – și mai bine. La o privire în diagonală, vezi următoarele valori:
- Acuratețe
- Echilibru
- Echidistanță
- Diversitate de opinii
- Integritate
Ele sunt reperele pe care îți așezi și tu următoarele fraze. Cum le-ai putea însă adapta la situația ta? Hai să vedem.
Jurnaliștii sportivi îi ajută pe fani să retraiască momente magice prin cuvintele lor, iar cele 800.000 de vizualizări anuale ale articolelor mele de la Fotbalix îmi permit să sper că am lăsat o amprentă în lumea sportului. Într-un post de Senior Reporter la o publicație națională, aș putea aduce perspectivele mele inedite în fața unui public mai larg.
Ca fost fotbalist amator, am cunoscut multe dintre talentele actuale din sport. Pe baza relațiilor formate, am avut acces la poveștile din culise. Știm cu toții cum se înscrie un gol, însă emoțiile din spatele golului sunt uneori mai importante.
Înaintea carierei din jurnalist, am lucrat la departamentul de PR al unui club din Liga 1 timp de doi ani, unde am coordonat relațiile cu presa. Am fost primul angajat din postul respectiv care a crescut și consolidat prezența online a echipei.
Îndemn la acțiune și încheiere: un final memorabil
La sfârșit, îi vei mulțumi cititorului pentru timpul acordat și îl rogi, mai direct sau mai discret, să te cheme la un interviu. Aici, îți arăți veleitățile de negociator-comunicator, iar tonul trebuie să denote încredere și ambiție, însă nu aroganță.
Nu uita de formula de încheiere, care e mai degrabă un pretext ca să-ți treci numele în clar la final. Mergi la sigur cu obișnuitul „Cu stimă”/„Cu respect”, nu e loc de excentricități aici.
Anexez un portofoliu cu cele mai apreciate articole scrise de mine și v-aș fi recunoscător pentru oportunitatea de a discuta despre pasiunea mea pentru fotbal la un interviu.
Cu stimă,
Mihai Brănean
Cum se face o scrisoare de intenție fără experiență
Poate ești la început de drum și nu ai experiență directă? Poate ai lucrat în alt domeniu sau ești încă student? Nicio problemă, există câteva soluții:
- Subliniază abilitățile transferabile. Arată ce relevanță au abilitățile din alte roluri. De exemplu, poate ai mai lucrat în învățământ, mai ales pe latura umanistă? Poate ai fost fotograf? Ai scris articole, nuvele, bloguri?
- Axează-te pe educație. În lipsa experienței, te poți remarca printr-o bază educațională solidă și arăta că știi totuși teoria.
- Discută despre acțiuni de voluntariat/stagii. Vorbește despre acțiunile de voluntariat la evenimente pentru a arăta că te implici în comunitate.
Aspecte principale
- Dacă este bine scrisă, o scrisoare de intenție pentru jurnaliști îți pune în lumina perfectă abilitățile, experiența și pasiunea.
- Folosește-te de fiecare paragraf pentru a-ți etala abilitățile unice. Dacă nu ai experiență, concentrează-te pe cele transferabile.
- Încearcă soluția noastră dacă vrei să redactezi rapid o scrisoare de intenție elegantă și profesionistă, cu care îți impresionezi viitorii angajatori.