Pentru cei care își caută un loc de muncă, un CV bine scris este o adevărată superputere. În timp ce alții urcă scara carierei pas cu pas, tu poți să-ți pui pelerina de supererou și să urci rapid deasupra tuturor.
Cum te faci însă remarcat în mulțimea de oameni care își caută un job? Îți arătăm noi! Începem de la zero, vedem cum ne pregătim și ce structură urmăm, apoi discutăm pe secțiuni. Continuăm cu câteva trucuri cunoscute doar de experți și apoi îți dăm niște sfaturi cu care vezi cum se face un CV desăvârșit. Să începem!
Înainte să-ți spunem cum se face un CV reușit, ai nevoie de puțină pregătire. Iată pașii principali:
În timp ce bifezi fiecare punct din listă și mai ales la ultimul, reține: mai târziu, va trebui să-ți adaptezi CV-ul/scrisoarea de intenție în funcție de anunțul de angajare și de cultura companiei. Nimeni nu vrea să primească texte generice trimise și la alte 20 de persoane. Este un semn de dezinteres.
Înainte de a cuceri piața muncii, ai nevoie de o structură pe care să-ți dezvolți CV-ul. Ai la dispoziție trei opțiuni:
Cu formatul potrivit pentru experiența ta, deja ți-ai crescut șansele de a te remarca în procesul de recrutare.
Dacă nu știi cum să structurezi informația, vei vedea că totul e mai simplu în soluția noastră de creare a CV-urilor. Poți rearanja secțiunile, poți crea unele noi pe care le personalizezi cum vrei și poți vedea sugestii de optimizare. La final, ai și opțiunea de a descărca în format DOCX sau în PDF, formatul cel mai stabil dacă vrei să trimiți CV-ul pe e-mail.
Folosește layouturi și instrumente create de profesioniști, aprobate de recrutori și verificate cu sisteme de triere a candidaților.
Folosește editoare de text antice, în care pierzi multe ore de muncă și sunt adesea incompatibile cu programele angajatorului.
Ai adunat toate datele? La drum! Ghidul nostru e organizat în șase etape simple:
Începem cu începutul: informațiile de contact. Ele se simt cel mai bine într-un antet atrăgător în partea de sus a CV-ului. Aici îți creezi o adevărată carte de vizită, cu un format și fonturi echilibrate. Lasă și un strop de culoare cu care să atragi privirea cititorului. Nu exagera însă, altfel s-ar putea să obții efectul opus. Conținutul primează.
Iată ce componente are antetul:
Evită să te pierzi în detalii inutile, precum data nașterii, zodia (!) și starea civilă. Nu trece în niciun caz date importante precum CNP-ul.
Daniela Izabela Dragomir
Inginer
0740897123
daniela.izabela.dragomir@gmail.com
Dani Dragomir
Tech Engineer
+40 740 897 123
danyizadrago@gmail.com
Exemplul de mai jos pune numele și poza în prim-plan, apoi concentrează informațiile esențiale pe rândul de dedesubt.
O idee bună ar fi să treci și un scurt mesaj de impact sub nume. Așa, ai ocazia să „furi startul” și să condiționezi felul în care recrutorul va citi restul CV-ului și esențiala secțiune dedicată experienței tale.
Când încerci să condensezi multă informație pe una-două pagini, s-ar putea ca CV-ul să pară insipid sau distant. Profilul profesional, numit și secțiunea „Despre mine” îți dă șansa de a adăuga puțină vitalitate și personalitate în textul scris.
Energia ta trebuie să transpară din fiecare rând și să capteze atenția. Folosește cuvinte de acțiune și adjective percutante. Nu scrie fraze întortocheate. Pe cât posibil, elimină-l pe „eu” și vorbește despre tine din afară.
Folosește și cifre/date dacă le ai și lasă-ți realizările să vorbească de la sine. Dă informații cuantificabile, nu aproximări diluate.
Poate nu ai prea multă experiență profesională în domeniu sau poate vrei să-ți schimbi cariera? Atunci, s-ar putea să te ajute un obiectiv profesional. În timp ce profilul este orientat spre trecut, obiectivul profesional se proiectează în viitor și se bazează mai mult pe argumentație decât pe realizări. Asta nu înseamnă că poți să-ți dau frâu liber imaginației, ci să brodezi pe marginea unor abilități transferabile cu care poți contribui la viitorul loc de muncă.\
Acum, e momentul să creezi coloana vertebrală a CV-ului. Aproximativ 9 din 10 candidați optează pentru formatul invers cronologic – foarte corect. Începe cu cel mai recent loc de muncă și trece-ți rolul (ocupația) în titlu, urmat de numele angajatorului. Imediat dedesubt, indică intervalul angajării (luna și anul). Nu te întinde pe perioade mai mari de 10-15 ani și fii selectiv.
Îți vei prezenta activitatea sub forma unor liste cu buline. Aici, nu copia pur și simplu sarcini din COR sau din alte anunțuri, fiindcă nu vei impresiona pe nimeni. În schimb poți aplica metoda STAR, cu care descrii: S – situația în care te aflai, T – tema/sarcina respectivă, A – acțiunile și strategia utilizate, R – rezultatul obținut. Mai concret, vei vorbi despre realizări, nu doar despre simple responsabilități. Vezi diferența mai jos:
Și aici, ca și în profilul profesional, cifrele sunt aliatul tău. Ele arată că ai rezultate cuantificabile și clare și că vei fi „ca acasă” la firma angajatorului.
Lista de referință – ideal ar fi să ai o listă sau un fișier separat cu tot ce consideri tu că sunt reperele, realizările, proiectele și cifrele esențiale din munca ta. Astfel, vei avea mereu la îndemână un arsenal de exemple convingătoare, din care să alegi în funcție de jobul căutat. Nu trimite CV-uri generice la 20 de companii, s-ar putea oamenii din HR să te „simtă”.
Iată un exemplu care îți arată mai clar cum se face un CV și un istoric profesional reușit.
O secțiune pe cât de mică, pe atât de importantă, abilitățile formează triunghiul recrutării. Pe scurt, angajatorul spune că vrea anumite abilități de la candidat. Dacă ești omul potrivit, ele vor apărea în secțiunea cu abilitățile tale din CV. Apoi, le demonstrezi în istoricul profesional prin exemple:
În funcție de natura jobului, vei avea nevoie de o combinație bine dozată de abilități.
Abilitățile tehnice („hard skills”): sunt mai riguroase și adesea obligatorii (de exemplu, cunoștințe de Python pentru programatori). Le vei folosi zilnic și le poți dobândi prin educație și exercițiu.
Abilitățile non-tehnice („soft skills”): sunt mai degrabă interpersonale și țin de sfera emoțională, leadership sau organizare. Se bazează adesea pe calități înnăscute și trăsături de personalitate.
Dacă nu știi de unde să începi când ajungi la această secțiune, ia anunțul de angajare ca reper.
Poți și să arunci o privire la tabelul pe care ți l-am pregătit mai jos:
Secțiunea educației urmează aceeași structură ca cea a istoricului profesional: ordine invers cronologică, cu diploma obținută în titlu, urmată de instituție, loc, perioadă (sau anul obținerii diplomei/certificatului). Iată câteva exemple posibile:
Titlu de avocat definitiv, Institutul Național pentru Pregătirea și Perfecționarea Avocaților, Iași
Septembrie 2005 - Septembrie 2007
Diplomă de master în Dreptul Afacerilor, Facultatea de Drept a Universității „Alexandru Ioan Cuza”, Iași
Septembrie 2003 - Iulie 2005
Diplomă de licență în Științe Juridice, Facultatea de Drept a Universității „Alexandru Ioan Cuza”, Iași
Septembrie 1999 - Iulie 2003
Certificatele și licențele sunt o binevenită completare a secțiunii cu educația din CV. Nu numai că-ți dau un plus de credibilitate, dar ele sunt o dovadă directă a competenței tale, negru pe alb.
Le poți trece în antet, în profilul profesional, în educație sau chiar și în secțiunea cu experiență. Dacă ai mai multe, ar fi poate și mai nimerit să le treci într-o secțiune separată.
Va trebui să le însoțești cu următoarele informații:
Domeniul în care lucrezi deja sau spre care vrei să migrezi va condiționa și tipul de certificate trecute aici. Hai să vedem mai jos ce opțiuni sunt pentru domeniile mai căutate acum, și în țară, și în afară.
Marketing
Servicii clienți
Medicină
Contabilitate, finanțe și management
IT
HoReCa
Construcții
Te-ai ocupat de toate secțiunile de mai sus? Perfect, însă s-ar putea să-ți crești și mai mult șansele dacă mai poți adăuga și una-două dintre următoarele rubrici:
Gândește-te bine la ce adaugi, s-ar putea să irosești spațiu prețios sau să obții efectul opus.
Până acum ne-am ocupat de aspectele fundamentale din crearea CV-ului. Hai să vedem și cum poți transforma un CV standard într-unul excepțional.
Prima regulă a CV-urilor este: adaptează și iar adaptează. Citește bine anunțul, documentează-te despre angajator (pe rețele sociale, de exemplu). Încearcă să înțelegi cultura companiei, misiunea ei, profilul angajaților. Calibrează-ți textul și încearcă să rămâi pe aceeași undă cu angajatorul.
Omniprezente la angajatorii mari din Vest, sistemele de triere automată a candidaților (ATS) îți analizează, filtrează și chiar evaluează CV-ul pe baza cuvintelor-cheie din anunț. Dacă nu le găsesc în CV, s-ar putea ca el să nu apuce să ajungă pe masa unui recrutor uman. Algoritmul poate elimina candidați chiar și din cauza erorilor de formatare, grafică etc. De aceea ai nevoie de o soluție testată, care să-ți dea un CV cât mai curat.
Angajatorii sunt interesați de un singur lucru: ce le poți tu oferi. Vino de oricâte ori ai ocazia cu date concrete și cu realizări cuantificabile. Nu e de-ajuns să spui că ai nenumărate succese la activ, ai oare și o statistică? Încă ceva: aici este locul în care o scrisoare de intenție își poate arăta adevărata valoare.
Ai doar 6-7 secunde în care poți să-ți impresionezi recrutorul, așa că trebuie să profiți cât poți de ele. În acest interval, subconștientul cititorului deja începe să contureze o decizie bazată doar pe aspect, nu pe informații. „Gândirea rapidă” este cea care preia controlul și s-ar putea ca persoana respectivă să fie prea obosită sau neinteresată ca să proceseze datele.
Deși nu există reguli bătute în cuie, un CV aerisit, ușor de citit și simetric va capta atenția. Rupe blocurile de text continue cu destule spații albe. Nu exagera cu înfloriturile și culorile intense. Condensează-ți argumentele, altfel atuurile tale vor dispărea în avalanșa de informații.
De aceea, impactul vizual nu trebuie ignorat. Îți poți crea modele de la zero în editoare de text, însă dacă nu ai ceva experiență grafică, poate nu ar strica să folosești un model deja testat în practică de noi. Prin designul lor, ele sugerează anumite trăsături și înclinații. Cele moderne sunt gândite pentru profesii noi și dinamice, cele profesioniste sunt mai sobre și structurate, cele creative au note artistice și elegante, iar cele simple... mă rog, ai prins ideea. Poți selecta direct de mai jos.
Dacă rămâi vreodată în pană de inspirație, te ajutăm noi. Avem peste 65 de exemple de CV-uri, fiecare pentru o profesie anume. Iată câteva dintre cele mai căutate:
Ai trecut toate informațiile în CV, le-ai ambalat într-un format atractiv, ai scris clar și direct. Gata, nu?
Nu, acum e momentul să-ți verifici documentul. Mai lasă să treacă ceva timp (noaptea e un sfetnic bun!) și revino asupra lui cu un ochi critic, poate chiar puțin nemulțumit. Folosește corectoare ortografice. Scoate-l la imprimantă. Citește-l lent la o cafea, prea ne-am obișnuit să citim totul în diagonală pe ecrane digitale.
Trimite-l la un coleg sau la un prieten. Ar fi ideal să poți apela la cineva din domeniul Resurselor Umane. Poate chiar și un fost șef binevoitor te-ar putea ajuta. Cere critici constructive.
După ce ai trecut și de etapa asta, salvează-l în formatul potrivit (de preferat, PDF). Dă-i un nume care să te identifice, de exemplu „CV_Aplican_Candidescu”.
Asta a fost tot. Mai e puțin până la interviu – ai grijă să te prezinți bine. Până atunci, dacă te mai întrebi cum se face un CV impresionant, adu-ți aminte următoarele sfaturi:
Dacă vrei să mergi drept la țintă, adaptează CV-ul la anunț. Vorbește despre realizări, nu responsabilități, vino cu cifre și îmbracă totul într-un limbaj concis și clar.
Adună toate informațiile de care ai nevoie. Fă-ți o listă cu locurile de muncă anterioare, abilități și educație.
Poate ești la început de drum sau poate faci o reconversie profesională. Concentrează-te pe abilitățile transferabile dobândite prin educație/alte ocupații. Mizează pe un format mixt de CV, care să mute accentul de la experiență la educație și abilități.
Ideal, o pagină. Două pagini dacă ai într-adevăr multe de spus. Mai lungi de atât sunt doar CV-urile academice sau cele ale cercetătorilor, care își trec lucrările publicate, studiile etc.
Cele 4 C-uri ale CV-urilor sunt Clar, Concis, Corect și Convingător. Bifează-le pe toate.
Recrutorii se plâng adesea de greșelile ortografice/gramaticale comise de candidați. Cere-i unui prieten sau coleg să-ți citească CV-ul înainte să-l trimiți.
Nu numai că nu e obligatoriu, e chiar de evitat, din mai multe motive. Folosește formatul Europass doar dacă ți s-a cerut expres.
Deși practicile diferă de la o țară la alta, în România poți adăuga o poză în CV. Ai nevoie însă de una profesionistă. Evită să adaugi imagini inutile.
Metoda preferată acum este evident cea electronică. Formatul este în general destul de strict: PDF. Nu folosi DOC, fiindcă este editabil și se poate compromite dacă trece de la un sistem la altul. CV-urile făcute cu Google Docs sunt bune, dar au și ele problemele lor.
Planifică totul din timp, adună informațiile și documentează-te bine. Astfel, vei avea procesul gata format în minte și nu vei adăuga decât datele tale.